Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. říjen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. říjen 2017

NGC 1365: Majestátný vesmírný ostrov

Uznání a copyright: Dietmar Hager, Eric Benson, Torsten Grossmann

Spirální galaxie s příčkou NGC 1365 je opravdu majestátní vesmírný ostrov velký nějakých 200 000 světelných let. Nachází se asi 60 miliónů světelných let daleko v souhvězdí chemické Pece (Fornax). NGC 1365 je dominantním členem dobře prostudované Kupy galaxií v Peci. Na impozantním ostrém barevném snímku jsou na koncích příčky a podél ramen vidět intenzivní hvězdotvorné oblasti a podrobnosti v prachových pásech, které protínají jasné galaktické jádro. V jádru se nachází superhmotná černá díra. Astronomové předpokládají, že výrazná příčka v NGC 1365 hraje ve vývoji galaxie klíčovou roli, dodává plyn a prach do víru tvoření hvězd a nakonec hmotou krmí i centrální černou díru.

Štítky: Ngc1365, Ngc1365, Barred spiral galaxy, Barred spiral galaxy, Galaxie, Galaxie, Island universe, Černá díra, Černá díra

Zelený Airglow

Velice těžké panorama na spojení, ve finále hodně ořízlé. Struktury jsem zachytil na 45sekundovou expozici.