Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. říjen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. říjen 2017

NGC 1365: Majestátný vesmírný ostrov

Uznání a copyright: Dietmar Hager, Eric Benson, Torsten Grossmann

Spirální galaxie s příčkou NGC 1365 je opravdu majestátní vesmírný ostrov velký nějakých 200 000 světelných let. Nachází se asi 60 miliónů světelných let daleko v souhvězdí chemické Pece (Fornax). NGC 1365 je dominantním členem dobře prostudované Kupy galaxií v Peci. Na impozantním ostrém barevném snímku jsou na koncích příčky a podél ramen vidět intenzivní hvězdotvorné oblasti a podrobnosti v prachových pásech, které protínají jasné galaktické jádro. V jádru se nachází superhmotná černá díra. Astronomové předpokládají, že výrazná příčka v NGC 1365 hraje ve vývoji galaxie klíčovou roli, dodává plyn a prach do víru tvoření hvězd a nakonec hmotou krmí i centrální černou díru.

Štítky: Ngc1365, Ngc1365, Barred spiral galaxy, Barred spiral galaxy, Galaxie, Galaxie, Island universe, Černá díra, Černá díra

2018-2-23 zákryt Aldebaranu Měsícem

Astronomická společnost Chomutov. 23.2.2018 - veřejné pozorování zákrytu hvězdy Aldebaran Měsícem.