Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. listopad 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. listopad 2017

Mezihvězdný návštěvník A/2017 U1

Uznání: Alan Fitzsimmons (ARC, Queen's University Belfast), Isaac Newton Group

První známé těleso z mezihvězdného prostoru A/2017 U1 putuje vysokou rychlostí po extrémně hyperbolické dráze a kolem Slunce udělalo úzkou otočku. Světelný bod ve středu 5 minutové expozice zaznamenal dalekohled Williama Herschela na Kanárských ostrovech 28. října, když planetce podobný mezihvězdný návštěvník nejevil žádné známky kometární aktivity. Slabé hvězdy v pozadí se jeví protažené, protože velký 4,2 metrový dalekohled sledoval rychle se pohybující těleso A/2017 U1. Pohybující se objekt poprvé zpozoroval astronom Rob Weryk (IfA) v datech noční přehlídky oblohy Pan-STARRS 19. října. A/2017 nyní odlétá pryč, do Sluneční soustavy se už nikdy nevrátí a z planety Země se dá už spatřit jen velkými optickými dalekohledy. Mezihvězdný původ tohoto tělesa byl stanoven na základě jeho dráhy, ale není známo, jak dlouho se toto těleso mohlo pohybovat mezi hvězdami Mléčné dráhy. Jeho rychlost mezi hvězdami činí asi 26 kilometrů za sekundu. Pro srovnání, vyslanec lidstva, kosmická sonda Voyager 1 cestuje mezihvězdným prostorem rychlostí asi 17 kilometrů za sekundu.

Štítky: Kometa, Asteroid, Interstellar, Oběžná dráha