Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. listopad 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. listopad 2017

Výtrysk prachu z povrchu komety 67P

Uznání a copyright: ESA, Rosetta, MPS, OSIRIS; UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA

Kde se berou ohony komet? Na kometárních jádrech nejsou žádná zřejmá místa, kde vznikají výtrysky, odkud by pocházely ohony komet. Nicméně kosmická sonda Rosetta Evropské kosmické agentury loni nejenom že zobrazila výtrysk vyvěrající z komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko(vá), ale proletěla ním. Na výmluvném snímku je vidět, jak z malé kruhovité oblasti na 10 metrů vysoké stěně vyvěrá jasná vlečka prachu. Analýza dat z Rosetty ukazuje, že se výtrysk skládá z prachu a vodního ledu. Vzhled terénu naznačuje, že se hluboko pod porézním povrchem nejspíš stalo něco, co ten výron vytvořilo. Snímek byl pořízen minulý červenec asi dva měsíce před tím, než mise Rosetty řízeným dopadem na kometu 67P skončila.

Štítky: Kometa 67P, Výtrysk, Rosetta

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Andromeda