Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. listopad 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. listopad 2017

Mlhovina Tarantule

Uznání a copyright: Ignacio Diaz Bobillo

Mlhovina Tarantule je obří hvězdotvorná oblast o průměru přes tisíc světelných let v nedaleké satelitní galaxii Velké Magellanovo mračno ve vzdálenosti asi 180 tisíc světelných let. Tento kosmický arachnid je největší a nejbouřlivější hvězdotvornou oblastí v celé Místní skupině galaxií a prostírá se na nádherném pohledu složeném z úzkopásmových dat emisí atomů ionizovaného vodíku a kyslíku. Záři mlhoviny a pavoučí vlákna uvnitř Tarantule (NGC 2070) utvářejí intenzivní záření, hvězdné větry a rázové vlny ze supernov z centrální hvězdokupy mladých hmotných hvězd katalogizované jako R136. Kolem Tarantule jsou další hvězdotvorné oblasti s mladými hvězdokupami, filamenty a rozfouknutými mračny tvaru bublin. Na tomto obrázku je také vpravo od středu místo s nejbližší supernovou moderní doby SN 1987A. Bohaté zorné pole v jižním souhvězdí Mečouna (Dorado) měří asi 1 stupeň, neboli dva měsíční úplňky. Pokud by mlhovina Tarantule byly blíž, řekněme 1500 světelných let jako místní hvězdotvorná oblast Mlhovina v Orionu, tak by zabírala půlku oblohy.

Pozorujte: Meteorický roj Leonid

Štítky: Ngc2070, Tarantula nebula, 30 Doradus, Lmc

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Andromeda