Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. prosinec 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. prosinec 2017

HH 666: Prachový pilíř v Lodním kýlu s výtryskem

Uznání: NASA, ESA, Hubble, HLA; Processing & Copyright: Domingo Pestana

Některým lidem to může připadat jako úl plný zlých včel. Ve skutečnosti se jedná o snímek dva světelné roky dlouhého kosmického prachového pilíře z Hubbla a uvnitř je mladá hvězda, ze které vyvěrají silné výtrysky, označená jako Herbig-Harův objekt 666. Celá tato struktura se nachází v jedné z největších hvězdotvorných oblastí v naší galaxii v Mlhovině v Lodním kýlu, která září na jižní obloze ve vzdálenosti asi 7500 světelných let. Vrstevnaté obrysy pilíře utvářejí větry a radiace mladých, horkých, hmotných hvězd v Mlhovině v Lodním kýlu, z nichž některé uvnitř mlhoviny stále ještě vznikají. Prachem pronikající pohled v infračerveném světle lépe ukazuje dva úzké energetické výtrysky, které burácí ven ze stále ještě skryté zárodečné hvězdy.

Otevřená věda: Prohlédněte si 1500+ souborů Astrofyzikální knihovny zdrojových kódů.

Štítky: HH 666, Dust pillar, Výtrysk