Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. prosinec 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. prosinec 2017

Recyklace Cassiopeia A

Uznání: NASA, CXC, SAO

Hmotné hvězdy v naší Mléčné dráze si žijí skvělé životy. Nejprve se zhroutí z ohromných kosmických mračen, zapálí své termnojaderné kotle a ve svých jádrech vytvářejí těžší prvky. Po několika miliónech let výbuchem vrhnou zpátky do mezihvězdného prostrou obohacený materiál a vývoj hvězd začíná zase znovu. Příkladem této závěrečné fáze života hvězdy je rozpínající se mračno trosek známé jako Cassiopeia A. Světlo z exploze, která tento zbytek supernovy vytvořila, bylo na pozemské obloze poprvé vidět asi před 350 lety, ovšem světlu samotnému to k nám trvalo asi 11 000 let. Tento snímek z rentgenové observatoře Chandra ve falešných barvách ukazuje stále horké filamenty a uzlíky ve zbytku Cassiopeia A. Vysokoenergetická emise jednotlivých prvků je barevně kódována, takže křemík je červený, síra žlutá, vápník zelený a železo fialové a astronomům tak pomáhá zkoumat recyklaci materiálu hvězd v naší Galaxii. Stále se ještě rozpínající vlna výbuchu je vidět jako vnější modrý prstenec. Ostrý rentgenový snímek zabírá v odhadované vzdálenosti zdroje Cassiopeia A asi 30 světelných let. Ta jasná skvrnka ve středu je neutronová hvězda, neuvěřitelně hustý zhroucený zbytek hmotného stelárního jádra.

Štítky: Cas A, Zbytek supernovy, Stellar life cycle, Hvězdný vývoj, Massive star, Rentgenové paprsky