Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. leden 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. leden 2018

M1: Velice rozpínavý krab

Uznání a copyright: Detlef Hartmann

Krabí mlhovinu katalogizoval Charles Messier M1 jako první položku na svém slavném seznamu věcí, které nejsou kometami. Krabí mlhovina je nyní známá jako zbytek supernovy, rozpínající se mračno trosek po explozi hmotné hvězdy. Astronomové byli v roce 1054 svědky bouřlivého zrodu tohoto Kraba. Mlhovina dnes měří zhruba 10 světelných let a stále se rozpíná rychlostí přes 1000 kilometrů za sekundu. Expanze Krabí mlhoviny během poslední dekády byla zdokumentována na tomto úžasném časosběrném videu. Stejný dalekohled a kamera vzdálené observatoře v Rakousku pořizoval snímek každý rok od roku 2008 do roku 2017. Těch 10 snímků kombinovaných do časosběrného videa představuje 32 hodin celkového času. Ostré zpracované snímky uvnitř rozpínajícího se Kraba dokonce ukazují dynamickou energetickou emisi. Krabí mlhovina se nachází asi 6500 světelných let daleko v souhvězdí Býka (Taurus).

Štítky: Krabí mlhovina, M1, Zbytek supernovy, Pulsar