Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. leden 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. leden 2018

RCW 114: Srdce Draka v Oltáři

Uznání a copyright: Andrew Campbell

Toto velké a dramaticky tvarované kosmické mračno měří na obloze planety Země v souhvězdí Oltáře (Ara) téměř 7 stupňů, neboli 14 úplňků. Na snímku obtížně zobrazitelné filamentární zjevení je katalogizováno jako RCW 114 a na teleskopické mozaice snímků je vidět, že ho protkává výmluvná červená emise atomů ionizovaného vodíku. RCW 114 je zbytek supernovy. Rozsáhlé filamenty emise vznikají, když stále se ještě rozpínající rázová vlna ze smrtící exploze hmotné hvězdy zametá okolní mezihvězdný plyn. Konsistentní odhady tento objekt umisťují do vzdálenosti více než 600 světelných let a ukazují na průměr asi 100 světelných let. Světlo z výbuchu supernovy, která RCW 114 vytvořila, nejspíš dosáhlo Zemi před asi 20 000 lety. Zkolabovaný zbytek jádra hvězdy byl nedávno identifikován jako neutronová hvězda nebo pulsar.

Štítky: Zbytek supernovy, Snr, Rcw114