Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. leden 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. leden 2018

Sloní chobot v Kefeu

Uznání a copyright: Processing - Robert Gendler, Roberto Colombari
Data - Subaru Telescope (NAOJ), Robert Gendler, Adam Block

Tento podrobný obraz vznikl z obrazových dat z malých i velkých dalekohledů a je na něm vidět prachová mlhovina Sloní chobot. Vine se komplexem emisní mlhoviny a mladé hvězdokupy IC 1396 v odlehlém a vysoko stoupajícím souhvězdí Kefeus (Cepheus). Tento kosmický sloní chobot, též známý jako vdB 142, je dlouhý přes 20 světelných let. Na barevném pohledu jsou výrazné jasné, dozadu obrácené hřbety, které obtékají oblasti chladného mezihvězdného plynu a prachu. Tmavá zanořená mračna ve tvaru úponků obsahují surový materiál pro vznik hvězd a uvnitř ukrývají protohvězdy. Poměrně slabý komplex IC 1396 je téměř 3000 světelných let daleko a na obloze pokrývá oblast větší než 5 stupňů. Obraz má šířku jednoho stupně, což jsou zhruba dva úplňky.

Štítky: C1396, Vdb142, Star-formation, Just so story

Snímek blízkozemní planetky (311554) 2006 BQ147

Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Planetka typu Aten 15.9 magnitudy se mezi hvězdami pohybovala rychlostí 9.91 obloukové vteřiny za minutu. Silně rušil Měsíc.