Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. leden 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. leden 2018

Modrá kometa v Hyádách

Uznání a copyright: Rogelio Bernal Andreo (Deep Sky Colors)

Tuto mozaiku, která na obloze v souhvězdí Býka (Taurus) pokrývá přes 5 stupňů, posévají hvězdy z Hyád. V širokoúhlém pohledu z 12. ledna je vidět pozoruhodně modrá kometa C/2016 R2 PanSTARRS, která nyní prolétá vnitřní Sluneční soustavou. Hvězdokupa Hyády tvaru písmene V má špičku nahoře u středu a jasný Aldebaran, alfa hvězda v Býkovi, tvoří úpatí vpravo dole. Aldebaran je chladný rudý obr a v tomto barvitém poli hvězd je vidět jako oranžový. Hvězdy v Hyádách jsou 151 světelných let daleko, ale Aldebaran je vzdálený jen 65 světelných let, takže je mimo tuto hvězdokupu. Kometa C/2016 R2 byla 12. ledna něco přes 17 světelných minut od naší planety a téměř 24 světelných minut od Slunce. Modrou barvu jejího ohonu většinou způsobuje fluorescence plynu CO+ ve slunečním světle, zatímco hlava nebo koma se jeví spíše zelená, nejspíš emisí dvouatomových molekul uhlíku.

Štítky: Kometa, C/2016 R2, Hyády, Aldebaran