Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. leden 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. leden 2018

Pulci v IC 410

Uznání: Juan Ignacio Jimenez

Tento podrobný teleskopický snímek ukazuje jinak slabou emisní mlhovinu IC 410. Jsou na něm vidět také dva pozoruhodní obyvatelé kosmického rybníku z prachu a plynu vlevo dole od středu - Pulci v IC 410. Mlhovina samotná obklopuje mladou hvězdokupu NGC 1893 a částečně ji zakrývá prachem v popředí. Hvězdokupa vznikla v mezihvězdném mračnu před zhruba před 4 milióny let a intenzivně žhavé, jasné hvězdy z této kupy dodávají energii zářícímu plynu. Pulci se skládají z hustšího plynu a prachu, mají délku asi 10 světelných let a jsou nejspíš místy, kde nadále dochází ke vzniku hvězd. Jejich hlavy opracované větry a zářením hvězd v kupě mají obrysy lemované jasným ionizovaným plynem, a jejich ohony směřují od centrálních oblastí kupy směrem ven. IC 410 se nachází asi 10 000 světelných let daleko v na mlhoviny bohatém souhvězdí Vozky (Auriga).

Štítky: Ic 410, Tadpoles, Open star cluster