Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. leden 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. leden 2018

Venuše v noci infračerveně z Akatsuki

Uznání: JAXA, ISAS, DARTS; Processing & Copyright: Damia Bouic

Proč se Venuše tak liší od Země? Japonsko vypustilo kosmickou sondu Akatsuki, která po neplánovaném pětiletém dobrodružství ve vnitřní Sluneční soustavě koncem roku 2015 vstoupila na její oběžnou dráhu, aby tak pomohla s odpovědí na tuto otázku. I když byla sonda Akatsuki už za svou původně plánovanou životností, tak její přístroje pracovaly natolik dobře, že většina z jejího původního programu byla obnovena. Přístroje sondy Akatsuki, známé též jako Venus Climate Orbiter, zkoumaly o sesterské planetě Země neznámé věci, včetně toho, zda jsou její sopky stále činné, zda se v husté atmosféře blýská a proč rychlost větru výrazně převyšuje rychlost otáčení planety. Na snímku, který pořídila kamera IR2 na Akatsuki, je na noční straně Venuše vidět rozeklaný pás vysokých tmavých mračen, které absorbují infračervené světlo z teplejších vrstev hlouběji ve Venušině atmosféře. Jasný oranžový a černý pás vpravo nahoře je falešný digitální artefakt, který pokrývá část mnohem jasnější denní strany Venuše. Analýza snímků a jiných údajů z Akatsuki ukazuje, že Venuše má rovníkový jet stream, který je podobný jet streamu u Země.

Štítky: Venuše, Infračervený, Akatsuki