Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. únor 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. únor 2018

Stín Země a Jesličky

Uznání a copyright: Tunç Tezel (TWAN)

Tmavý umbrální stín Země má tvar kužele, který se prostírá do vesmíru. Při úplném zatmění Měsíce je možné jeho kruhový průřez ve vzdálenosti Měsíce snadněji spatřit. Kompozitní obrázek ze snímků teleobjektivem z noční strany Země 31. ledna ukazuje, že zemský stín má červený nádech. Rozsah stínu u lunární orbity ilustrují tři postupné snímky při začátku, uprostřed a na konci fáze úplného zatmění, které trvalo 76 minut. Během tmavší úplné fáze zatmění se vpravo nahoře dala snadněji pozorovat hvězdokupa M44, jedna z nejbližších velkých hvězdokup. Hvězdokupa M44 nebo též Jesličky (latinsky Praesepe), se nachází asi 600 světelných let daleko.

Štítky: Tle, Lunar, Zatmění, Přízemí

22. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 28. 5. do 3. 6. 2018. Měsíc bude v úplňku. Večer je nad severozápadem jasná Venuše a nad jihovýchodem Jupiter. Mars a Saturn zůstávají spíše ranními planetami. ISS dostala nové zásoby prostřednictvím nákladní lodi Cygnus. SpaceX už má za sebou v květnu dva starty a třetí je nachystán na tento týden. Před 160 lety byla objevena pěkná kometa Donati (1858).

Měsíc s Jupiterem v konjunkci