Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. únor 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. únor 2018

NGC 7635: Mlhovina Bublina se rozpíná

Uznání: Göran Nilsson & The Liverpool Telescope

Je to bublina versus mračno. Na Bublinovou mlhovinu NGC 7635 tlačí hvězdný vítr hmotné hvězdy BD+602522, to je ta modrá hvězda uvnitř mlhoviny, která je vidět vpravo. Vedle dál vpravo je obří molekulární mračno, které je červené. V tomto místě vesmíru se zajímavým způsobem potkává neodolatelná síla s nehnutelným objektem. Mračno se dokáže vyrovnat s rozpínáním bubliny plynu, ale dostává dávku žhavého záření z centrální hvězdy bubliny. Záření ohřívá husté oblasti molekulárního mračna a ty začínají zářit. Bublinová mlhovina, která je vidět na tomto snímku, měří asi 10 světelných let a je součástí mnohem většího komplexu hvězd a jejich obálek. Bublinovou mlhovinu je možné spatřit i malým dalekohledem v souhvězdí královny Etiopie (Cassiopeia).

Štítky: Bubble nebula, NGC 7635, Molekulární mračno