Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. únor 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. únor 2018

NGC 7331 podrobně

Uznání a licence: ESA/Hubble & NASA/D. Milisavljevic (Purdue University)

Velká a krásná spirální galaxie NGC 7331 se často přirovnává k naší vlastní Mléčné dráze. NGC 7331 je asi 50 miliónů světelných let daleko v severním souhvězdí Pegas, nejprve byla rozpoznána jako spirální mlhovina a je jednou z těch jasnějších galaxií, které nejsou ve slavném katalogu 18. století Charlese Messiera. Její galaktický disk je vůči nám skloněn, takže dlouhé teleskopické expozice často ústí do snímků, které evokují silný pocit hloubky. Na tomto podrobném snímku z Hubblova kosmického dalekohledu jsou v majestátních spirálních ramenech vidět tmavé neprůhledné prachové pásy, jasné modré kupy hmotných mladých hvězd a výmluvné červeně zářící aktivní hvězdotvorné oblasti. V jasných žlutavých centrálních oblastech sídlí populace starších, chladnějších hvězd. V jádře spirální galaxie NGC 7331 je podobně jako v Mléčné dráze superhmotná černá díra.

Štítky: Ngc7331, Spirální galaxie