Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. únor 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. únor 2018

LL Ori a Mlhovina v Orionu

Uznání: NASA, ESA, and The Hubble Heritage Team

Hvězdy dokáží v moři plynu a prachu Mlhoviny v Orionu udělat vlny. Na podrobném estetickém snímku kosmických mračen a hvězdných větrů je vidět, jak LL Orionis interaguje s tokem Mlhoviny v Orionu. Proměnná hvězda LL Orionis je unášena v Orionově hvězdné porodnici, stále ještě ve svém formativním období, a vytváří větry energetičtější, než je vítr z našeho vlastního Slunce středního věku. Jak rychlý hvězdný vítr naráží do pomalu se pohybujícího plynu, tak vzniká rázová vlna podobná vlně před lodí při plavbě po vodě, nebo u letadla, které letí nadzvukovou rychlostí. Ta malá struktura do ladného oblouku vlevo nahoře od středu je kosmická rázová vlna LL Ori, která měří asi půl světelného roku. Z Mlhoviny v Orionu vytéká pomalejší plyn z horké centrální hvězdokupy Trapéz, která se nachází v levém horním rohu obrázku. Rázová vlna kolem LL Ori vypadá ve třech rozměrech jako mísa, která se jeví nejjasnější kolem "spodního" dna. Tento krásný snímek je součástí velké mozaiky pohledu na komplex hvězdné porodnice v Orionu, vyplněnou myriádami tokových tvarů spojených se vznikajícími hvězdami.

Otevřená věda: Prohlédněte si 1600+ souborů Astrofyzikální knihovny zdrojových kódů.

Štítky: LL Ori, Rázová vlna, Orion