Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. únor 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. únor 2018

NGC 6946 zepředu

Uznání: Composite Image Data - Subaru Telescope (NAOJ) and Robert Gendler; Processing - Robert Gendler

Z našeho místa v Galaxii, v Mléčné dráze vidíme NGC 6946 zepředu. Tato velká a krásná spirální galaxie se nachází 20 miliónů světelných let daleko za závojem prachu a hvězd v popředí ve vysoko stoupajícím souhvězdí Kefeus (Cepheus). Barvy galaxie se mění od jádra směrem ven, od žlutého světla starých hvězd ve středu, k mladým modrým hvězdokupám a červeným hvězdotvorným oblastem v rozvolněných členěných spirálních ramenech. NGC 6946 je také jasná v infračerveném světle, je bohatá na plyn a prach a vykazuje vysoký stupeň vzniku a zániku hvězd. Od počátku 20. století bylo v NGC 6946 objeveno a pozorováno 9 supernov, smrtících explozí hmotných hvězd. NGC 6946 měří asi 40 000 světelných let a je též známa jako Ohňostrojová galaxie. Tento pozoruhodný portrét NGC 6946 je kompozitem, který obsahuje obrazová data z 8,2 m dalekohledu Subaru na Mauna Kea.
Oprava: Mirek Bena upozornil na příliš malou vzdálenost galaxie NGC 6946 10 miliónů světelných let. Na základě toho autoři APODu po studiu nejnovějších publikací upravili vzdálenost na 20 miliónů světelných let.

Štítky: Face-on, Spirální galaxie, Ngc6946, Supernova, Star-formation