Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. březen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. březen 2018

Hubblovo ultra hluboké pole ve světle a zvuku

Uznání: NASA, ESA, Hubble; Sonification: G. Salvesen (UCSB); Data: M. Rafelski et al.

Už jste někdy slyšeli o Hubblovu ultra hlubokém poli? V každém případě jste jste nejspíš neslyšeli o něčem takovém, položte prosím kurzor na obrázek a poslouchejte! Hubblovo ultra hluboké pole (Hubble Ultra-Deep Field - HUDF) bylo vytvořeno v letech 2003-2004 tak, že Hubblův kosmický dalekohled dlouhou dobu zíral do téměř prázdného a vzdáleného vesmíru, až bylo vidět i slabé galaxie. HUDF je jedním z nejslavnějších snímků v astronomii a zde je vidět zvlášť oživlým způsobem se zvukomalebnými vzdálenostmi. Když na galaxii položíte kurzor, tak se ozve tón, který zhruba odpovídá rudému posuvu. Protože rudý posuv světlo posunuje k červenému konci, tak světelné spektrum je zde představeno posuvem tónu k nižšímu konci zvukového spektra. Čím je galaxie vzdálenější, tím má větší kosmologický rudý posuv (i když vypadá modrá) a tím nížeji zazní tón. Průměrná galaxie v poli HUDF je asi 10,6 miliard světelných let daleko, což odpovídá zvuku noty F#. Jakou nejvzdálenější galaxii dokážete najít? Tento Astronomický snímek dne (APOD) je založen na stránce nového webu zvaného Astronomický zvuk měsíce (Astronomy Sound of the Month - AstroSoM).

Poznámka: Zvuky jdou hrát jen v některých prohlížečích.

Štítky: HUDF, Redshift, Sound