Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. březen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. březen 2018

Oblouky, výtrysky a rázové vlny kolem NGC 1999

Uznání a copyright: Mark Hanson

Toto nádherné pole mlhovin a hvězd se nachází asi dva stupně jižně od slavné Mlhoviny v Orionu, kde se rodí hvězdy. Oblast oplývá energetickými mladými hvězdami s výtrysky a výtoky, které odtlačují okolní materiál rychlostmi stovek kilometrů za sekundu. Touto interakcí vznikají zářivé rázové vlny známé jako Herbig-Harovy (HH) objekty. Například ten plavný oblouk vpravo od středu je katalogizován jako HH 222 a také se mu říká mlhovina Vodopád. Pod Vodopádem je vidět HH 401 zřetelného kuželovitého tvaru. Jasná modrá mlhovina od středu vlevo dole je NGC 1999 a jedná se prachové mračno, které odráží světlo vnořené proměnné hvězdy. Celý kosmický pohled měří něco přes 30 světelných let a nachází se na okraji komplexu Orionova molekulárního mračna vzdáleného asi 1500 světelných let.

Otevřená věda: Prohlédněte si 1600+ souborů Astrofyzikální knihovny zdrojových kódů.

Štítky: NGC 1999, Herbig-Harovy objekty, Waterfall Nebula