Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. březen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. březen 2018

První položky katalogů

Uznání a copyright: Bernhard Hubl (CEDIC)

Každá cesta začíná prvním krokem a každý katalog začíná první položkou. Na těchto panelech jsou první položky dobře známých katalogů oblohy v chronologickém uspořádání odshora vlevo dolů doprava podle data publikace katalogu. První položkou katalogu Charlese Messiera z roku 1774, je M1, slavný kosmický korýš a zbytek po supernově Krabí mlhovina. Dnes už ne tak nový katalog NGC (New General Catalog) J.L.E. Dreyera byl vydán v roce 1888. Na vedlejším prostředním panelu je tedy NGC 1, spirální galaxie v Pegasu. Těsně pod ní je na stejném panelu další spirální galaxie katalogizovaná jako NGC 2. Na dalším panelu je první položka následujícího Dreyerova katalogu IC (Index Catalog), IC 1 je ve skutečnosti slabá dvojhvězda. Spodní řada začíná temnou mlhovinou Barnard 1 z katalogu E.E. Barnarda z roku 1919 Tmavá znamení na obloze (Dark Markings of the Sky), nyní se ví, že se jedná o součást komplexu molekulárního mračna v Perseu. Z katalogu George Abella z roku 1958 Bohaté kupy galaxií (Rich Clusters of Galaxies) pochází položka Abel 1, vzdálená kupa galaxií v Pegasu. Poslední panel je vycentrován na vdB 1 ze studie Sidneyho van den Bergha z roku 1966. Tato pěkná, modrá, galaktická, reflexní mlhovina se nachází v souhvězdí Kasijopeji.

Štítky: IC 1, NGC 1, M 1, B 1, Abell 1, VdB 1