Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. březen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. březen 2018

NGC 602 a dál

Uznání: X-ray: Chandra: NASA/CXC/Univ.Potsdam/L.Oskinova et al;
Optical: Hubble: NASA/STScI; Infrared: Spitzer: NASA/JPL-Caltech

Na okraji satelitní galaxie Malé Magellanovo mračno, vzdálené zhruba 200 světelných let, se nachází mladá hvězdokupa NGC 602 o stáří pouhých 5 miliónů let. Prachem a plynem obklopená NGC 602 je vidět na úžasném snímku této oblasti z Hubbla, který doplňují rentgenové snímky observatoře Chandra, a infračervené ze Spitzerovy observatoře. Fantastické hřebeny a dozadu obrácené tokové útvary naznačují, že energetické záření a rázové vlny z hmotných mladých hvězd v NGC 602 zerodovaly prašný materiál a vyvolaly vznikání hvězd, které postupuje ze středu kupy k okrajům. Obrázek zabírá v odhadované vzdálenosti Malého Magellanova mračna asi 200 tisíc světelných let, ale v pozadí je na tomto ostrém pohledu v mnoha barvách vidět i lákavá směs galaxií v pozadí. Tyto galaxie v pozadí jsou ovšem za NGC 602 stovky miliónů světelných let, ba i více.
Oprava: Mirek Bena a Jindřich Kubíček upozornili na chybějící tisíce ve vzdálenosti Malého Magellanova mračna.

Štítky: NGC 602, Smc, Star-formation