Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. květen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. květen 2018

Četné singularity ve středu Galaxie

Uznání: NASA/CXC / Columbia Univ./ C. Hailey et al.

Nedávný neformální průzkum ukázal, že astronomové zatím nemají dobré pomnožné podstatné jméno pro skupinu černých děr, ale potřebují je. Červené kroužky na tomto rentgenovém snímku z observatoře Chandra identifikují skupinu dvanácti černých děr, které jsou členy podvojných hvězdných soustav. Podvojné černé díry o hmotnosti 5 až 30 Sluncí se hemží v okruhu asi 3 světelných let kolem středu naší Galaxie, kde se nachází superhmotná černá díra známá jako Sagittarius A* (Sgr A*). Žluté kroužky označují rentgenové zdroje, které jsou nejspíš méně hmotné neutronové hvězdy nebo bílí trpaslíci v dvojhvězdných soustavách. Samostatné černé díry jsou nepozorovatelné, ale jako součást dvojhvězdné soustavy mohou ze své normální doprovodné hvězdy přitahovat materiál a generovat rentgenové záření. Observatoř Chandra dokáže ve vzdálenosti galaktického centra detekovat jenom jasnější podvojné soustavy s černými děrami jako bodové rentgenové zdroje, což naznačuje, že může existovat mnohem více podvojných černých děr, ale doposud nebyly detekovány.

Štítky: Černá díra, Sgr a*, Rentgenový, Binary

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.