Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. duben 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. duben 1999

Start raketoplánu Columbia

Uznání: STS-1, NASA

Dne 12.dubna 1981 vstoupily vesmírné lety do nové éry prvním startem raketoplánu Columbia. Raketoplány NASA přistávají jako normální letadlo, nesou těžký náklad, velkou posádku, používají levné pevné pohonné hmoty a jsou znovu použitelné. Před tímto letem žádná pilotovaná kosmická loď nepřistála na přistávací dráze. Raketoplány jsou nyní vlajkovými loděmi a tažnými koňmi NASA.

Štítky: Columbia, Raketoplán, Kosmická loď

Planetka (5268) Cernohorsky

Snímek stopy planetky (5268) Cernohorsky Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Planetka o efemeridové jasnosti 15.8 magnitudy se nacházela v souhvězdí Pegasa. Po obloze se pohybovala rychlostí 0.36 obloukové vteřiny za minutu ve vzdálenosti 1.121 au od Země a 2.014 au od Slunce. Objevil ji v roce 1971 dr. Luboš Kohoutek v Bergedorfu a pojmenoval ji po českém fyzikovi a pedagogovi Martinu Černohorském (nar. 1923), svém učiteli na Masarykově univerzitě. Autor snímku si považuje za čest, že na stejné univerzitě o více než dvacet let později, byl tehdy docent Černohorský i jeho vzdělavatelem.