Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. červen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. červen 1999

Sopky Tharsis

Uznání: Malin Space Science Systems, MGS, JPL, NASA

Mračna ledových krystalků plují nad obřími vulkány Tharsis na Marsu na tomto nedávno zveřejněném snímku ze sondy NASA - Mars Global Surveyor. Sopka Olympus Mons vlevo nahoře má napříč 340mil a je vysoká téměř 15 mil a je to největší sopka ve sluneční soustavě. V této slunné odpolední scéně se mračna vytváří jak marťanský vzduch obsahující vodní páru stoupá podél sopečných svahů a ochlazuje se a kondenzuje do ledových krystalků. Tyto jasné mraky jsou v oblasti Tharsis běžné a dohromady vytváří jasnou strukturu viditelnou pozemskými dalekohledy.

Štítky: Oblast tharsis, Sopky, Mars

30. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 25. 7. do 31. 7. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Jupiter zapadá nedlouho po Slunci. Mars a Saturn jsou večer na jihozápadě. V druhé polovině noci lze pozorovat Neptun a Uran. Velké skvrny na Slunci už zapadly. Přelety ISS se postupně přesunou i na večerní oblohu. Čeká nás zákryt jasnější hvězdy Měsícem a setkání Merkuru s Regulem. Mezinárodní stanice má připojeny dvě nové nákladní lodě. Vzpomínáme na Antonína Rükla.

Sluneční cesty nad dalekohledem