Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. červen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. červen 1999

Sopky Tharsis

Uznání: Malin Space Science Systems, MGS, JPL, NASA

Mračna ledových krystalků plují nad obřími vulkány Tharsis na Marsu na tomto nedávno zveřejněném snímku ze sondy NASA - Mars Global Surveyor. Sopka Olympus Mons vlevo nahoře má napříč 340mil a je vysoká téměř 15 mil a je to největší sopka ve sluneční soustavě. V této slunné odpolední scéně se mračna vytváří jak marťanský vzduch obsahující vodní páru stoupá podél sopečných svahů a ochlazuje se a kondenzuje do ledových krystalků. Tyto jasné mraky jsou v oblasti Tharsis běžné a dohromady vytváří jasnou strukturu viditelnou pozemskými dalekohledy.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Oblast tharsis, Sopky, Mars

6. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 8. 2. do 14. 2. 2016. Měsíc po novu se stěhuje na večerní oblohu. Jupiter je vidět téměř celou noc. Ráno v záři vycházejícího Slunce máme Venuši a Merkur. Lepší se viditelnost planety Saturn. Mars je ráno nejvýše za celou noc. Kometa Catalina je vysoko nad severem. Aktivita Slunce se přechodně mírně zvýšila. Všechny starty raket proběhly úspěšně. Svět kosmonautiky zasáhla zpráva o úmrtí dalšího „Měsíčana“ z Apolla 14 Edgara Mitchella. Curiosity dočasně nehýbe robotickou paží.

Kometa C/2013 US10 (Catalina) - animace