Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. červen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. červen 1999

Sopky Tharsis

Uznání: Malin Space Science Systems, MGS, JPL, NASA

Mračna ledových krystalků plují nad obřími vulkány Tharsis na Marsu na tomto nedávno zveřejněném snímku ze sondy NASA - Mars Global Surveyor. Sopka Olympus Mons vlevo nahoře má napříč 340mil a je vysoká téměř 15 mil a je to největší sopka ve sluneční soustavě. V této slunné odpolední scéně se mračna vytváří jak marťanský vzduch obsahující vodní páru stoupá podél sopečných svahů a ochlazuje se a kondenzuje do ledových krystalků. Tyto jasné mraky jsou v oblasti Tharsis běžné a dohromady vytváří jasnou strukturu viditelnou pozemskými dalekohledy.

Štítky: Oblast tharsis, Sopky, Mars

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež