Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. říjen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. říjen 1999

Polárka, Polaris, Severka, Severní hvězda

Uznání:
Wally Pacholka

Polárka je docela neobvyklá hvězda. Zaprvé je Polárka nejbližší jasnou hvězdou k zemské severní rotační ose. Proto, jak se Země otáčí, tak se zdá, že hvězdy rotují kolem Polárky a činí ji tak Severní hvězdou. Jelikož poblíž jižní rotační osy Země není žádná jasná hvězda, tak též není v současnosti žádná Jižní hvězda. V minulosti, před tisíci lety mířila zemská osa poněkud jiným směrem a tak byla Severní hvězdou třeba i Vega. I když Polárka není nejjasnější hvězdou oblohy, lze ji snadno nalézt, protože je v linii dvou hvězd Velkého vozu (angl."Velká naběračka") a je též poslední hvězdou v oji Malého vozu (angl. Malá naběračka). Na snímku nahoře je Polárka nejjasnější hvězda vpravo nad stopou meteoru - Perseidy. Povrch Polárky pomalu pulsuje a tak působí změny jasnosti hvězdy o několk procent v průběhu několika dní. Tato vzácná variabilita Cepheid u Polárky je dosti zvláštní a sama se mění.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Rotace Země, Hvězda, Cefeida

16. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 13. 4. do 19. 4. 2015. Měsíc směřuje k novu. Večer je vidět výrazná Venuše na západě a Jupiter vysoko na jihu. Saturn je vidět nejlépe v druhé polovině noci a ráno. Přichystán je start rakety Falcon 9 s lodí Dragon k ISS. Začínají večerní přelety Mezinárodní vesmírné stanice.

Jupiter se třemi měsíci