Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. říjen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. říjen 1999

Polárka, Polaris, Severka, Severní hvězda

Uznání:
Wally Pacholka

Polárka je docela neobvyklá hvězda. Zaprvé je Polárka nejbližší jasnou hvězdou k zemské severní rotační ose. Proto, jak se Země otáčí, tak se zdá, že hvězdy rotují kolem Polárky a činí ji tak Severní hvězdou. Jelikož poblíž jižní rotační osy Země není žádná jasná hvězda, tak též není v současnosti žádná Jižní hvězda. V minulosti, před tisíci lety mířila zemská osa poněkud jiným směrem a tak byla Severní hvězdou třeba i Vega. I když Polárka není nejjasnější hvězdou oblohy, lze ji snadno nalézt, protože je v linii dvou hvězd Velkého vozu (angl."Velká naběračka") a je též poslední hvězdou v oji Malého vozu (angl. Malá naběračka). Na snímku nahoře je Polárka nejjasnější hvězda vpravo nad stopou meteoru - Perseidy. Povrch Polárky pomalu pulsuje a tak působí změny jasnosti hvězdy o několk procent v průběhu několika dní. Tato vzácná variabilita Cepheid u Polárky je dosti zvláštní a sama se mění.

Štítky: Rotace Země, Hvězda, Cefeida

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež