Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. říjen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. říjen 1999

Polárka, Polaris, Severka, Severní hvězda

Uznání:
Wally Pacholka

Polárka je docela neobvyklá hvězda. Zaprvé je Polárka nejbližší jasnou hvězdou k zemské severní rotační ose. Proto, jak se Země otáčí, tak se zdá, že hvězdy rotují kolem Polárky a činí ji tak Severní hvězdou. Jelikož poblíž jižní rotační osy Země není žádná jasná hvězda, tak též není v současnosti žádná Jižní hvězda. V minulosti, před tisíci lety mířila zemská osa poněkud jiným směrem a tak byla Severní hvězdou třeba i Vega. I když Polárka není nejjasnější hvězdou oblohy, lze ji snadno nalézt, protože je v linii dvou hvězd Velkého vozu (angl."Velká naběračka") a je též poslední hvězdou v oji Malého vozu (angl. Malá naběračka). Na snímku nahoře je Polárka nejjasnější hvězda vpravo nad stopou meteoru - Perseidy. Povrch Polárky pomalu pulsuje a tak působí změny jasnosti hvězdy o několk procent v průběhu několika dní. Tato vzácná variabilita Cepheid u Polárky je dosti zvláštní a sama se mění.

Štítky: Rotace Země, Hvězda, Cefeida

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Andromeda