Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. říjen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. říjen 1999

Polárka, Polaris, Severka, Severní hvězda

Uznání:
Wally Pacholka

Polárka je docela neobvyklá hvězda. Zaprvé je Polárka nejbližší jasnou hvězdou k zemské severní rotační ose. Proto, jak se Země otáčí, tak se zdá, že hvězdy rotují kolem Polárky a činí ji tak Severní hvězdou. Jelikož poblíž jižní rotační osy Země není žádná jasná hvězda, tak též není v současnosti žádná Jižní hvězda. V minulosti, před tisíci lety mířila zemská osa poněkud jiným směrem a tak byla Severní hvězdou třeba i Vega. I když Polárka není nejjasnější hvězdou oblohy, lze ji snadno nalézt, protože je v linii dvou hvězd Velkého vozu (angl."Velká naběračka") a je též poslední hvězdou v oji Malého vozu (angl. Malá naběračka). Na snímku nahoře je Polárka nejjasnější hvězda vpravo nad stopou meteoru - Perseidy. Povrch Polárky pomalu pulsuje a tak působí změny jasnosti hvězdy o několk procent v průběhu několika dní. Tato vzácná variabilita Cepheid u Polárky je dosti zvláštní a sama se mění.

Štítky: Rotace Země, Hvězda, Cefeida

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.

Farebné svetelné dráhy hviezd