Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. říjen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. říjen 1999

Polárka, Polaris, Severka, Severní hvězda

Uznání:
Wally Pacholka

Polárka je docela neobvyklá hvězda. Zaprvé je Polárka nejbližší jasnou hvězdou k zemské severní rotační ose. Proto, jak se Země otáčí, tak se zdá, že hvězdy rotují kolem Polárky a činí ji tak Severní hvězdou. Jelikož poblíž jižní rotační osy Země není žádná jasná hvězda, tak též není v současnosti žádná Jižní hvězda. V minulosti, před tisíci lety mířila zemská osa poněkud jiným směrem a tak byla Severní hvězdou třeba i Vega. I když Polárka není nejjasnější hvězdou oblohy, lze ji snadno nalézt, protože je v linii dvou hvězd Velkého vozu (angl."Velká naběračka") a je též poslední hvězdou v oji Malého vozu (angl. Malá naběračka). Na snímku nahoře je Polárka nejjasnější hvězda vpravo nad stopou meteoru - Perseidy. Povrch Polárky pomalu pulsuje a tak působí změny jasnosti hvězdy o několk procent v průběhu několika dní. Tato vzácná variabilita Cepheid u Polárky je dosti zvláštní a sama se mění.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Rotace Země, Hvězda, Cefeida

21. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 18. 5. do 24. 5. 2015. Měsíc po novu je vidět večer na západě, stejně jako jasná Venuše a Jupiter. Saturn je vidět celou noc. Ruská raketa Proton opět nevynesla svůj náklad, jak měla. Progress na ISS nešel nastartovat, aby zvýšil dráhu stanice.

IFN v okolí M81 a M82