Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  26. vesmírný týden 2014

26. vesmírný týden 2014

Mapa oblohy 25. června 2014 ve 23 hodin SELČ. Data: Stellarium Autor: Martin Gembec
Mapa oblohy 25. června 2014 ve 23 hodin SELČ. Data: Stellarium
Autor: Martin Gembec
Přehled událostí na obloze od 23. 6. do 29. 6.

Měsíc bude kolem novu. Končí viditelnost Jupiteru večer nízko na severozápadě. Mars je o něco výše nad jihozápadem a z jihu k západu se přesouvá Saturn. Planetky Ceres a Vesta jsou blízko sebe v souhvězdí Panny. Kometa 2012 K1 PanSTARRS pomalu slábne. Venuše je brzy ráno velmi nízko na severovýchodě. Aktivita Slunce je spíše nízká. Stále vyhlížíme noční svítící oblaka.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 25. června ve 23:00 SELČ.

Měsíc bude v novu v pátek 27. června. Pěkné seskupení s Venuší připadá na úterní ráno kolem 3:30. Vzdálenost srpku od jasné jitřenky bude asi 5 stupňů.

Jupiter (−1,8 mag) je večer velmi nízko nad severozápadním obzorem.
Mars (0 mag) je po setmění nad jihozápadem.
Saturn (0,4 mag) se přesouvá od jihu k jihozápadu.
Venuše (−4 mag) je velmi brzy ráno při severovýchodním obzoru.

Kometa 2012 K1 ve 26. týdnu 2014, data: Guide Autor: Martin Gembec
Kometa 2012 K1 ve 26. týdnu 2014, data: Guide
Autor: Martin Gembec
Kometa C/2012 K1 (PanSTARRS) se přesunula do hlavy Lva a trochu slábne, můžeme se s ní tedy pomalu loučit. Brzy nás ale čekají další komety. Bude zajímavé, jak se vyvine kometa E2 Jacques, která nyní prolétá zorným polem korónografu LASCO C3 sondy SOHO, nebo kometa UQ4 Catalina, která se blíží do přísluní. I v létě bude zkrátka co pozorovat.

Polohy planetek Ceres a Vesta v 26. týdnu 2014. Data: Guide Autor: Martin Gembec
Polohy planetek Ceres a Vesta v 26. týdnu 2014. Data: Guide
Autor: Martin Gembec
Planetky Ceres a Vesta se promítají na obloze blízko sebe a nadále se k sobě budou přibližovat. Najdeme je snadno v souhvězdí Panny nedaleko hvězdy 3. velikosti zeta Virginis (Heze). Trochu jasnější Vesta je na tmavé obloze viditelná i pouhým okem, ale tentokrát k jejímu vyhledání bude nutný triedr. Jasnost obou těles je 6,9 resp. 8,2 mag. Jejich vzájemná vzdálenost bude menší než 1 úhlový stupeň.

Přelety ISS nyní probíhají na denní obloze, kdy se může stanice trefit skrz sluneční kotouč. Sledování přeletu probíhá stejně jako pozorování slunečních skvrn s filtrem. Jenom se musíme dívat v přesně stanovenou sekundu. Tu najdeme na internetové stránce Calsky.com. Ještě lépe je úkaz vyfotografovat.

Pokračuje sezóna NLC (nočních svítících oblak). Po delší odmlce se další úspěšné pozorování zdařilo Antonínu Huškovi z Klatov. Pozorovat je můžeme nejlépe kolem 23. hodiny nebo kolem 3. hodiny ranní a to kdykoliv bez ohlášení.

• Ve čtvrtek 19. června vynesla z ruského kosmodromu Jasnyj ukrajinská raketa Dněpr-1 rekordní počet 37 satelitů. Jedná se o bývalou balistickou střelu upravenou pro vynášení družic a z povahy nosiče je zřejmé, že většina družic byly malé satelity.

• 25. června 1974 (40 let) byla na oběžnou dráhu vynesena vojenská vesmírná stanice Saljut 3. Krycí jméno programu Saljut bylo použito i v případě této již druhé vojenské stanice programu Almaz. Ke stanici se vydaly kosmické lodě Sojuz 14 a 15. Pouze první návštěva byla úspěšná, kosmonauti na stanici strávili 14 dní. Stanice byla navedena do atmosféry v lednu 1975.

• Večerní planety a Měsíc