logo ČAS

Stopy světla Foto: Radovan Mrllák
Slunce a Měsíc
Slunce fáze Měsíce
První fotografie exoplanety a hned problém 2008.09.16 09:37

Exoplaneta u hvězdy 1RXS J160929.1-210524 Astronomové mají v rukou první fotografii exoplanety, obíhající okolo hvězdy podobné Slunci. Tato zpráva sama o sobě aspiruje na titul události roku v oblasti výzkumu exoplanet. Vše je ale daleko zajímavější. Exoplaneta obíhá v poněkud netypické vzdálenosti od své mateřské hvězdy.

Už jsme si zvykli na to, že astronomové objevují planety, obíhající okolo svých sluncí velmi blízko. Tentokrát je ale situace přesně opačná. Ale nepředbíhejme a vezměme to pěkně od začátku. Astronomové z univerzity v kanadském Torontu zveřejnili první fotografii exoplanety, obíhající okolo hvězdy slunečního typu.

Vědci využili dalekohled Gemini North na havajské vyhaslé sopce Mauna Kea a pořídili snímek hvězdy s označením 1RXS J160929.1-210524, která se nachází asi 500 světelných let od Země. Na snímku vpravo nahoře je vidět i „slabá hvězda“, kterou je ve skutečnosti planetární společník. Ze spektra se následně podařilo zjistit, že hmotnost planety je asi 8x větší než hmotnost Jupiteru a obíhá okolo svého slunce ve vzdálenosti 330 AU! Pro srovnání uveďme, že nejvzdálenější planeta sluneční soustavy Neptun obíhá okolo Slunce ve vzdálenosti asi 30 AU.

V tak velké vzdálenosti od hvězdy by se planeta neměla podle teorií vůbec nacházet. Astronomové se proto oprávněně domnívali, že se může jednat o jiný typ objektu – hvězdu nebo hnědého trpaslíka. Spektrální pozorování a snímky v ultrafialové oblasti ale potvrdily, že objektem je skutečně planeta.

Astronomové chtějí objekt v dalších letech pečlivě studovat a potvrdit i to, že planeta skutečně okolo hvězdy obíhá. Že by se snad jednalo o tzv. bludné planety? O planetách, potulujících se vesmírem, se zatím vedou debaty pouze v teoretické rovině.

Tento objev by ale rozhodně nebyl první, který výrazně narušil naše představy o planetárních systémech. Marná sláva, naše představy jsou do značené míry zkresleny vzhledem naši vlastní sluneční soustavy, která ovšem rozhodně nepatří mezi ty ve vesmíru nejběžnější.

Zdroj: universetoday.com

Kubala Petr   Zobrazeno: 6828x   Tisk
Noc Vědců 2014

Astronomie nezná hranice: Hvězdárna Valašské Meziříčí ve spolupráci s Krajskou hvězdárnou v Žilině pořádá ve dnech 10. a 11. října 2014 netradiční putovní seminář s názvem Astronomie nezná hranice. Podrobnější informace jsou k dispozici na www.branadovesmiru.eu.
09.28 16:11 Nezařazeno F. Martinek

Ranní zvířetníkové světlo:

V těchto dnech je ideální šance na spatření ranního kužele zvířetníkového světla. Ideální místo k pozorování je mimo města, nebo alespoň směrem, kde na východ žádná města nejsou. Názorně je tento bělavý šikmý kužel světla vidět na pěkné panoramatické fotografii Viléma Heblíka z Krouny.

09.27 14:46 Astro M. Gembec

Philae: Přistání na kometě 12. listopadu: Rosetta přinesla další úžasné snímky jádra komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko. Navíc známe datum přistání modulu Philae: 12. 11. v 18:00 nebo 19:30 SELČ podle toho, zda se přistane v primární lokalitě J nebo záložní C. Více...
09.27 11:00 Kosmo M. Gembec

Meteor: CERN plánuje větší urychlovač: Co přijde po LHC? Ještě větší kruhový urychlovač? Nebo snad lineární? O budoucnosti CERN hovoří jeho ředitel Rolf-Dieter Heuer. Poslouchejte Meteor 27. září od 8:05. Archiv pořadu.
09.26 18:47 Nezařazeno redakce

Sojuz měl po startu problémy: Včerejší start lodi Sojuz nedopadl tak skvěle, jak se původně zdálo z real-time přenosu: záhy po oddělení lodi od horního stupně rakety se jí nevyklopil jeden ze dvou solárních panelů, jejichž rozpětí je kolem 10 metrů. Sojuz se přesto dokázal hladce připojit k ISS dokonce o 4 minuty dřív oproti plánu (dnes v 04:11 SELČ). Zaseknutý panel se vyklopil asi půl hodiny poté, snad díky vibracím a otřesům při dokování. Mimochodem, v našem přenosu jsou videa z této mise.
Nesouměrný Sojuz bez jednoho solárního panelu při příletu ke stanici Foto: Spaceflightnow.com/TV NASA