logo ČAS

NGC 281 Foto: Pavol Kollarik
Slunce a Měsíc
Slunce fáze Měsíce
První fotografie exoplanety a hned problém 2008.09.16 09:37

Exoplaneta u hvězdy 1RXS J160929.1-210524 Astronomové mají v rukou první fotografii exoplanety, obíhající okolo hvězdy podobné Slunci. Tato zpráva sama o sobě aspiruje na titul události roku v oblasti výzkumu exoplanet. Vše je ale daleko zajímavější. Exoplaneta obíhá v poněkud netypické vzdálenosti od své mateřské hvězdy.

Už jsme si zvykli na to, že astronomové objevují planety, obíhající okolo svých sluncí velmi blízko. Tentokrát je ale situace přesně opačná. Ale nepředbíhejme a vezměme to pěkně od začátku. Astronomové z univerzity v kanadském Torontu zveřejnili první fotografii exoplanety, obíhající okolo hvězdy slunečního typu.

Vědci využili dalekohled Gemini North na havajské vyhaslé sopce Mauna Kea a pořídili snímek hvězdy s označením 1RXS J160929.1-210524, která se nachází asi 500 světelných let od Země. Na snímku vpravo nahoře je vidět i „slabá hvězda“, kterou je ve skutečnosti planetární společník. Ze spektra se následně podařilo zjistit, že hmotnost planety je asi 8x větší než hmotnost Jupiteru a obíhá okolo svého slunce ve vzdálenosti 330 AU! Pro srovnání uveďme, že nejvzdálenější planeta sluneční soustavy Neptun obíhá okolo Slunce ve vzdálenosti asi 30 AU.

V tak velké vzdálenosti od hvězdy by se planeta neměla podle teorií vůbec nacházet. Astronomové se proto oprávněně domnívali, že se může jednat o jiný typ objektu – hvězdu nebo hnědého trpaslíka. Spektrální pozorování a snímky v ultrafialové oblasti ale potvrdily, že objektem je skutečně planeta.

Astronomové chtějí objekt v dalších letech pečlivě studovat a potvrdit i to, že planeta skutečně okolo hvězdy obíhá. Že by se snad jednalo o tzv. bludné planety? O planetách, potulujících se vesmírem, se zatím vedou debaty pouze v teoretické rovině.

Tento objev by ale rozhodně nebyl první, který výrazně narušil naše představy o planetárních systémech. Marná sláva, naše představy jsou do značené míry zkresleny vzhledem naši vlastní sluneční soustavy, která ovšem rozhodně nepatří mezi ty ve vesmíru nejběžnější.

Zdroj: universetoday.com

Kubala Petr   Zobrazeno: 7004x   Tisk
Bolid a meteorit s rodokmenem 9. 12. 2014

2004 BL86: Planetka 2004 BL86 Foto: JPL
Planetka 2004 BL86, která 26. ledna proletěla kolem Země v trojnásobné vzdálenosti Měsíce, má maličký měsíc, jak je patrné z radarových obrazů. Planetka je velká asi 325 m a její měsíček měří asi 70 m. Viz JPL
01.27 15:01 Astro J. Chlachula

DAWN vidí krátery na Ceres: Sonda DAWN, která už přinesla úžasné poznatky o planetce Vesta, je nyní na cestě k největšímu tělesu mezi Marsem a Jupiterem. A její snímky už dosahují takové kvality, že začínáme vidět krátery na povrchu Cerery. Máme se tedy na co těšit. Více.
01.20 09:08 Kosmo M. Gembec

Trojitý úkaz jupiterových měsíců: Neradi bychom zakřikli počasí v sobotu ráno, ale i přes možnost pozorovat jen nízko nad obzorem a za světla upozorňujeme na vzácný trojitý úkaz. Více v aktualizovaném ranním článku.
01.19 21:34 Astro M. Gembec

Beagle-2 nalezen: Na snímcích Marsu byla nalezena sonda Beagle-2. Přistání bylo úspěšné, ale nedošlo k vyklopení všech solárních panelů a sonda nedokáže komunikovat. Zdroj: ESA
Beagle-2 na Marsu Foto: HiRISE/NASA/JPL/Parker/Leicester
01.16 14:01 Nezařazeno K. Mokrý

Další meteorit nalezen: Astronomové z Astronomického ústavu AV ČR našli další meteorit z bolidu 9. 12. 2014. Odkaz na reportáž.
01.12 21:28 Astro M. Gembec