logo ČAS

Měsíc s letadlem Foto: Rostislav Kalousek
Slunce a Měsíc
Slunce fáze Měsíce
Na obloze
Venuše (-4.6) jasně září ráno jako JItřenka. Mars (0) je vidět v druhé polovině noci. Jupiter (-2.6) jasně září téměř celou noc. Saturn (+0.5) je vidět v druhé polovině noci.
-- o O o --
Optické úkazy v atmosféře Mapa oblohy
Družice
První fotografie exoplanety a hned problém 2008.09.16 09:37

Exoplaneta u hvězdy 1RXS J160929.1-210524 Astronomové mají v rukou první fotografii exoplanety, obíhající okolo hvězdy podobné Slunci. Tato zpráva sama o sobě aspiruje na titul události roku v oblasti výzkumu exoplanet. Vše je ale daleko zajímavější. Exoplaneta obíhá v poněkud netypické vzdálenosti od své mateřské hvězdy.

Už jsme si zvykli na to, že astronomové objevují planety, obíhající okolo svých sluncí velmi blízko. Tentokrát je ale situace přesně opačná. Ale nepředbíhejme a vezměme to pěkně od začátku. Astronomové z univerzity v kanadském Torontu zveřejnili první fotografii exoplanety, obíhající okolo hvězdy slunečního typu.

Vědci využili dalekohled Gemini North na havajské vyhaslé sopce Mauna Kea a pořídili snímek hvězdy s označením 1RXS J160929.1-210524, která se nachází asi 500 světelných let od Země. Na snímku vpravo nahoře je vidět i „slabá hvězda“, kterou je ve skutečnosti planetární společník. Ze spektra se následně podařilo zjistit, že hmotnost planety je asi 8x větší než hmotnost Jupiteru a obíhá okolo svého slunce ve vzdálenosti 330 AU! Pro srovnání uveďme, že nejvzdálenější planeta sluneční soustavy Neptun obíhá okolo Slunce ve vzdálenosti asi 30 AU.

V tak velké vzdálenosti od hvězdy by se planeta neměla podle teorií vůbec nacházet. Astronomové se proto oprávněně domnívali, že se může jednat o jiný typ objektu – hvězdu nebo hnědého trpaslíka. Spektrální pozorování a snímky v ultrafialové oblasti ale potvrdily, že objektem je skutečně planeta.

Astronomové chtějí objekt v dalších letech pečlivě studovat a potvrdit i to, že planeta skutečně okolo hvězdy obíhá. Že by se snad jednalo o tzv. bludné planety? O planetách, potulujících se vesmírem, se zatím vedou debaty pouze v teoretické rovině.

Tento objev by ale rozhodně nebyl první, který výrazně narušil naše představy o planetárních systémech. Marná sláva, naše představy jsou do značené míry zkresleny vzhledem naši vlastní sluneční soustavy, která ovšem rozhodně nepatří mezi ty ve vesmíru nejběžnější.

Zdroj: universetoday.com

Kubala Petr   Zobrazeno: 6668x   Tisk
Letní úpická expedice 2014
AstroTábor 2014

Jak dopadla SpaceX při záchraně raketového stupně?: Pokud vás zajímá, jak dopadl odvážný pokus SpaceX navrátit bezpečně na Zemi první stupeň rakety po startu Dragonu (předem odhadovaná úspěšnost 30 - 40 %) či si chcete jen pustit video ze startu, otevřete si znova včerejší přenos startu.
04.19 18:02 Kosmo V. Straka

Končí přelety ISS: Krásné večerní přelety končí, poslední nastávají o velikonočních svátcích a další budou až koncem května nad ránem. Doporučujeme především sobotní přelet kolem půl deváté a nedělní kolem 21:20. Tabulka přeletů zde. Foto přeletu zaslal Antonín Hušek.
04.18 11:42 Kosmo M. Gembec

Slunce s mnoha skvrnami: Povrch nejbližší hvězdy se aktuálně pokryl spoustami drobných skvrnek. Erupční aktivita je spíše nízká, ale jakmile se vyjasní, pohled na Slunce bude stát za to. Foto poslal Antonín Hušek.
04.18 11:27 Astro M. Gembec

Start Dragonu online: I přes nepříznivou předpověď počasí plánuje na pátek 18. dubna SpaceX další pokus o vypuštění rakety Falcon 9 s lodí Dragon ke stanici ISS. Budeme samozřejmě poctěni, když se (v případě povolení startu meteorology) rozhodnete sledovat start s námi. Raketa má vzlétnout ve 21:25 večer našeho času, přenos zahájíme v půl deváté!
04.17 20:16 Kosmo V. Straka

Dragon poletí v pátek: V našem článku jsme shrnuli současnou situaci kolem startu soukromé lodi Dragon k ISS. Start je nyní přeci jen plánován na páteční večer.
04.17 15:48 Kosmo V. Straka