logo ČAS

Domů ČAS Články Akce Obloha Download Rady Media Kontakt

Snímek dne
NGC 7331 a dál
ČAM Listopad 2014
Plejády a jejich široké okolí
Vlastimil Musil
ČAM 2014.11: Plejády a jejich široké okolí Foto: Vlastimil Musil
Slunce a Měsíc
Slunce fáze Měsíce
11. vesmírný týden 2011 2011.03.13 16:21

Mapa oblohy pro 11. týden 2011, zdroj: Stellarium Přehled událostí na týden od 14. 3. do 20. 3. 2011.

Měsíc je před úplňkem. Nad západním obzorem září Merkur a Jupiter. Celou noc je viditelný Saturn a za ranního svítání můžeme ještě vidět Venuši. Na Slunci jsou stále velké skvrny. Ve středu má přistát Sojuz TMA-01M. U Merkuru má v pátek zakotvit sonda MESSENGER!

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 16. března 2011 ve 20:00 SEČ.

Měsíc je v úplňku v sobotu 19. 3. a zároveň je v přízemí (asi 356 tisíc km), bude tedy opět o něco větší a jasnější (průměr 0,56°, -12,67 mag).

Planety viditelné okem: Merkur (-0,9 mag) je nyní večer opravdu dobře viditelný. Za soumraku, po 18:30 SEČ, je téměř 10° vysoko nad západním obzorem a navíc je v jeho nedalekém sousedství Jupiter (-2,1 mag). Fáze Merkuru je nyní úbývající úplněk, velikost se mění mezi 6-8".
Saturn (0,4 mag) v souhvězdí Panny vychází už po setmění. Bouře na jeho severní polokouli se hodně protáhla. Její počáteční část by mohla být viditelná většími dalekohledy, přibližný čas, kdy pozorovat její začátek (nejjasnější část) najdete na na AF.
Venuše (-4,0 mag) září nízko nad východojihovýchodem za svítání před šestou. Pozorování je vzhledem ke sklonu ekliptiky obtížnější (výška 4° na začátku občanského soumraku (Slunce 6° pod obzorem).

Dění na Slunci můžete sledovat z mnoha zdrojů. Na prvním místě uvádím portál Spaceweather.com, dále bychom mohli jmenovat portál shrnující vše podstatné z vlivu slunečního větru na Zemi na stránce týmu MBK. Aktuální pohled na celé Slunce poskytují družice STEREO a SOHO/SDO. Přehled dění na Slunci a vlivy na magnetické pole Země shrnují denní reporty Jana Alvestada.
19. března probíhá tzv. Sun-Earth Day.

• 16. března 1966 (45 let) odstartovali v lodi Gemini 8 astronauti Neil Armstrong a David Scott. První jmenovaný se později stal prvním člověkem, který vstoupil na povrch Měsíce. Astronauti zvládli při letu Gemini 8 spojení s bezpilotním raketovým stupněm Agena i následné nekontrolovatelné roztočení lodi a nouzové přistání u Japonska (zdroj: MEK).
  • 16. března 1926 (85 let) se uskutečnil první start rakety na kapalné palivo Roberta Goddarda.

Tento týden bychom měli s předstihem před rovnodenností zaznamenat stejně dlouhý den a noc, např. pro autora článku to nastane 18. března (Slunce vychází v 6:08 a zapadá v 18:08).

Mapa oblohy na březen s vybranými úkazy ke stažení v PDF
Mapa oblohy online

Gembec Martin   Zobrazeno: 4303x   Tisk

Slunce opět aktivní: Sledujte dvě výrazné oblasti se skvrnami poblíž středu kotouče. Došlo zde také k mohutným erupcím a výronu plasmy. Zatím je to bez výrazného vlivu na Zemi, ale kdoví, jak to bude dnes nebo v dalších dnech.
12.18 06:42 Astro M. Gembec

Planetárium: O vulkánech na Marsu bude vyprávět planetolog Petr Brož. Mimo jiné vám představíme největší sopku v celé Sluneční soustavě – gigantický Olympus Mons.
Stránky, Zvukový archiv
12.17 23:39 Nezařazeno K. Mokrý

Orion letěl s detektory z ČVÚT: Pátek 5. prosince 2014 byl významným dnem pro americkou kosmonautiku. Poprvé byla otestována nová kosmická loď Orion. Na palubě bylo velké množství přístrojů sledujících průběh letu a stav kosmické lodi. Jedním z nich byl také nezávislý detektor záření (BIRD) na jehož stavbě se podíleli čeští odborníci. Česká kosmická kancelář.
12.09 22:00 Kosmo M. Gembec

Hlubinami vesmíru s prof. Janem Paloušem, 2. díl - hluboký vesmír: můžete sledovat na TV Noe v sobotu 6. prosince od 20 hod. Blíže o pořadu + reprízy zde.
12.04 15:45 Astro J. Suchánek

Start lodi Orion zrušen: Čtvrteční start rakety Delta IV Heavy s lodí Orion byl zrušen. Na začátku byl problém s lodí, která vplula do uzavřené oblasti. Jakmile ji vyhnali, byly problémy s překročením rychlosti větru. Když se vítr utišil, přišel problém s ventily. Zítřejší startovní okno se otevírá ve 13:05 SEČ. Pravděpodobnost vhodného počasí je jenom 40 %.
12.04 15:40 Kosmo M. Gembec