logo ČAS

Měsíc s letadlem Foto: Rostislav Kalousek
Slunce a Měsíc
Slunce fáze Měsíce
Na obloze
Venuše (-4.6) jasně září ráno jako JItřenka. Mars (0) je vidět v druhé polovině noci. Jupiter (-2.6) jasně září téměř celou noc. Saturn (+0.5) je vidět v druhé polovině noci.
-- o O o --
Optické úkazy v atmosféře Mapa oblohy
Družice
Titan - stále zahalen tajemstvím 2004.07.29 20:34

Saturn a celá rodina jeho satelitů je díky zatím úspěšné misi Cassini-Huygens ve středu zájmu astronomů a planetologů. Jedním z primárních cílů celé mise je i podrobný výzkum stále záhadného měsíce Titan. Naděje a očekávání vkládané do této mise jsou nesmírné a všichni věří, že mise bude plně úspěšná.

Více Lenža Libor   Zobrazeno: 4117x   Tisk
JIMO (Jupiter Icy Moons Orbiter) 2004.07.29 20:27

jimoeuropa.jpg
Dlouhodobým výzkumem planety Jupiter a jeho měsíců sondou Galileo byly získány další důkazy, potvrzující existenci slaných oceánů pod ledovými slupkami o tloušťce několika km na měsících Europa, Ganymed a Kallisto. Je proto jen logické, že NASA uvažuje o dalším detailnějším výzkumu právě těchto objektů. Již v roce 2004 byl zahájen vývoj kosmické sondy nové generace k Jupiteru, která bude vybavena principiálně novým typem pohonné jednotky - jaderným reaktorem. Úkolem sondy bude podrobný průzkum výše uvedených měsíců Jupitera. Definitivně by měla potvrdit předpoklad, že pod ledovou kůrou měsíců se nachází voda v kapalném stavu, v níž by snad mohl existovat primitivní život.
Více Martinek František   Zobrazeno: 7295x   Tisk
Kráter na Marsu, Beagle 3 a NASA 2004.07.29 09:20

Při svém 61. oběhu pořídil Mars Express perspektivní obraz rozpukaného kráteru, blízko Valles Marineris. Beagle 3 možná poletí s NASA.

Více Metelka Tomáš   Zobrazeno: 4080x   Tisk
Temná energie = neutrino + acceleron 2004.07.29 08:51

neutrinos.jpg
Takto jednoduché by mohly být více než dvě třetiny vesmíru, pokud má pravdu teorie, kterou vypracovali fyzikové z Washingtonské Univerzity. Jejich nová teorie se snaží spojit temnou energii, tajemnou sílu urychlující vesmír, s nedávným objevem, že neutrino má nenulovou hmotnost. Věří, že toto spojení vychází ze vzájemného působení mezi neutrinem a zatím neobjevenou vnitroatomární částečkou pojmenovanou urychlovač (acceleron). Temná energie by pak měla být výsledkem snahy vesmíru oddělit od sebe neutrino a acceleron. Vyplývá z toho jedna zajímavá předpověď. Pokud tomu tak opravdu je, pak by se urychlování vesmíru mělo zpomalit v momentě, kdy se neutrino a acceleron od sebe oddělí. Urychlování expanze vesmíru by pak mohlo mít své hranice.
Více Metelka Tomáš   Zobrazeno: 5155x   Tisk
Letní úpická expedice 2014
AstroTábor 2014

Dragon zítra online: I přes výpadek multifunkční řídící jednotky na ISS dnes NASA kývnula na start soukromé lodi Dragon ke stanici v pondělí 14. dubna ve 22:58 SELČ. Podrobnosti + zprávy z průběhu startu na astro.cz zítra od 22:15!
04.13 21:39 Kosmo V. Straka

Je Dragon prokletý?: Špatné počasí bránící včasnému převozu prvního stupně rakety na kosmodrom, kontaminace nákladového prostoru olejem ze šicího stroje, zničení sledovacího radaru vojenského letectva zkratem. To všechno dosud oddálilo směrem do budoucna start třetí operační lodi Dragon ke stanici ISS. Start je nyní v plánu v pondělí večer našeho času (počasí: na 70 % OK). Nebo ne? NASA nyní zhodnocuje páteční selhání jedné řídící jednotky na palubě stanice a její dopad na operace při misi Dragonu. Bude zase odklad? Dozvíme se v neděli.
04.12 19:39 Kosmo V. Straka

Rok Artura Krause - pod pradubickou oblohou aneb jak to viděl Kraus: Hvězdárna barona Artura Krause DDM ALFA Pardubice a Astronomická společnost Pardubice Vás srdečně zvou dne 18. dubna od 18:00 do 24:00 na mimořádné pozorování pod otevřenou oblohou. Oslavte s námi 160. výročí barona Artura Krause, zakladatele první lidové hvězdárny v Čechách.

Pozorování se uskuteční na prostorném nábřeží řeky Labe nedaleko sídliště Polabiny. Více informcí o místě pozorovaní najdete na oficiálním webu projektu ROK ARTURA KRAUSE

TĚŠÍME SE NA SETKÁNÍ S VÁMI!

04.11 14:53 Astro P. Komárek

TV Noe: V archivu TV Noe můžete již sledovat pořady Hlubinami vesmíru s dr. Tomášem Gráfem, cesta světla 1. díl a 2. díl.
04.10 23:17 Nezařazeno J. Suchánek

Zdeněk Kopal 100 let: Fotografie ze vzpomínkové akce konané minulý pátek k nedožitým stým narozeninám našeho předního astronoma, profesora Zdeňka Kopala, naleznete v naší galerii.
04.10 15:16 ČAS redakce