logo ČAS

Stopy světla Foto: Radovan Mrllák
Slunce a Měsíc
Slunce fáze Měsíce
Titan - stále zahalen tajemstvím 2004.07.29 20:34

Saturn a celá rodina jeho satelitů je díky zatím úspěšné misi Cassini-Huygens ve středu zájmu astronomů a planetologů. Jedním z primárních cílů celé mise je i podrobný výzkum stále záhadného měsíce Titan. Naděje a očekávání vkládané do této mise jsou nesmírné a všichni věří, že mise bude plně úspěšná.

Více Lenža Libor   Zobrazeno: 4212x   Tisk
JIMO (Jupiter Icy Moons Orbiter) 2004.07.29 20:27

jimoeuropa.jpg
Dlouhodobým výzkumem planety Jupiter a jeho měsíců sondou Galileo byly získány další důkazy, potvrzující existenci slaných oceánů pod ledovými slupkami o tloušťce několika km na měsících Europa, Ganymed a Kallisto. Je proto jen logické, že NASA uvažuje o dalším detailnějším výzkumu právě těchto objektů. Již v roce 2004 byl zahájen vývoj kosmické sondy nové generace k Jupiteru, která bude vybavena principiálně novým typem pohonné jednotky - jaderným reaktorem. Úkolem sondy bude podrobný průzkum výše uvedených měsíců Jupitera. Definitivně by měla potvrdit předpoklad, že pod ledovou kůrou měsíců se nachází voda v kapalném stavu, v níž by snad mohl existovat primitivní život.
Více Martinek František   Zobrazeno: 7504x   Tisk
Kráter na Marsu, Beagle 3 a NASA 2004.07.29 09:20

Při svém 61. oběhu pořídil Mars Express perspektivní obraz rozpukaného kráteru, blízko Valles Marineris. Beagle 3 možná poletí s NASA.

Více Metelka Tomáš   Zobrazeno: 4173x   Tisk
Temná energie = neutrino + acceleron 2004.07.29 08:51

neutrinos.jpg
Takto jednoduché by mohly být více než dvě třetiny vesmíru, pokud má pravdu teorie, kterou vypracovali fyzikové z Washingtonské Univerzity. Jejich nová teorie se snaží spojit temnou energii, tajemnou sílu urychlující vesmír, s nedávným objevem, že neutrino má nenulovou hmotnost. Věří, že toto spojení vychází ze vzájemného působení mezi neutrinem a zatím neobjevenou vnitroatomární částečkou pojmenovanou urychlovač (acceleron). Temná energie by pak měla být výsledkem snahy vesmíru oddělit od sebe neutrino a acceleron. Vyplývá z toho jedna zajímavá předpověď. Pokud tomu tak opravdu je, pak by se urychlování vesmíru mělo zpomalit v momentě, kdy se neutrino a acceleron od sebe oddělí. Urychlování expanze vesmíru by pak mohlo mít své hranice.
Více Metelka Tomáš   Zobrazeno: 5261x   Tisk
Noc Vědců 2014

Nová sonda u Marsu: Americká mise MAVEN dnes v 04:24 ráno SELČ úspěšně provedla brzdný manévr a po 10 měsících letu vstoupila na oběžnou dráhu kolem Marsu. Zde má studovat atmosféru pod sebou a pokusit se zjistit, jaký mechanismus ji za starých časů ochudil o vzduch a vodu a možná zabil vznikající život. Více (NASA)
09.22 14:40 Kosmo V. Straka

Start Dragonu: V dnešním přenosu startu lodi Dragon jsou k dispozici videa.
09.21 13:51 Kosmo V. Straka

Start Dragonu online: Kdo o víkendu vstává brzy, může v sobotu 20. září sledovat náš online přenos startu lodi Dragon ke stanici ISS, začínáme v 07:45 ráno! Počasí však dle současné předpovědi dá startu šanci pouze 50 procent, takže buď a nebo.
09.19 12:29 Kosmo V. Straka

Meteor: Tvorba hvězd v kulových hvězdokupách: Kulové hvězdokupy nejsou tak jednotvárné, jak vypadají. Je v nich mnoho hvězd druhé generace. Až příliš. Jak vznikly? Výsledky svého výzkumu představí dr. Richard Wünsch z Astronomického ústavu AV. Poslouchejte Meteor 20. září od 8:05. Archiv pořadu.
09.19 10:22 Astro redakce

Planetárium: Astronom Zdeněk Moravec povypráví o tom, jak na teplické hvězdárně pozorují zákryty hvězd planetkami, a pozve vás k prohlídce nového dalekohledu.
Stránky, Zvukový archiv