logo ČAS

Měsíc s letadlem Foto: Rostislav Kalousek
Slunce a Měsíc
Slunce fáze Měsíce
Na obloze
Venuše (-4.6) jasně září ráno jako JItřenka. Mars (0) je vidět v druhé polovině noci. Jupiter (-2.6) jasně září téměř celou noc. Saturn (+0.5) je vidět v druhé polovině noci.
-- o O o --
Optické úkazy v atmosféře Mapa oblohy
Družice
Titan - stále zahalen tajemstvím 2004.07.29 20:34

Saturn a celá rodina jeho satelitů je díky zatím úspěšné misi Cassini-Huygens ve středu zájmu astronomů a planetologů. Jedním z primárních cílů celé mise je i podrobný výzkum stále záhadného měsíce Titan. Naděje a očekávání vkládané do této mise jsou nesmírné a všichni věří, že mise bude plně úspěšná.

Více Lenža Libor   Zobrazeno: 4120x   Tisk
JIMO (Jupiter Icy Moons Orbiter) 2004.07.29 20:27

jimoeuropa.jpg
Dlouhodobým výzkumem planety Jupiter a jeho měsíců sondou Galileo byly získány další důkazy, potvrzující existenci slaných oceánů pod ledovými slupkami o tloušťce několika km na měsících Europa, Ganymed a Kallisto. Je proto jen logické, že NASA uvažuje o dalším detailnějším výzkumu právě těchto objektů. Již v roce 2004 byl zahájen vývoj kosmické sondy nové generace k Jupiteru, která bude vybavena principiálně novým typem pohonné jednotky - jaderným reaktorem. Úkolem sondy bude podrobný průzkum výše uvedených měsíců Jupitera. Definitivně by měla potvrdit předpoklad, že pod ledovou kůrou měsíců se nachází voda v kapalném stavu, v níž by snad mohl existovat primitivní život.
Více Martinek František   Zobrazeno: 7306x   Tisk
Kráter na Marsu, Beagle 3 a NASA 2004.07.29 09:20

Při svém 61. oběhu pořídil Mars Express perspektivní obraz rozpukaného kráteru, blízko Valles Marineris. Beagle 3 možná poletí s NASA.

Více Metelka Tomáš   Zobrazeno: 4084x   Tisk
Temná energie = neutrino + acceleron 2004.07.29 08:51

neutrinos.jpg
Takto jednoduché by mohly být více než dvě třetiny vesmíru, pokud má pravdu teorie, kterou vypracovali fyzikové z Washingtonské Univerzity. Jejich nová teorie se snaží spojit temnou energii, tajemnou sílu urychlující vesmír, s nedávným objevem, že neutrino má nenulovou hmotnost. Věří, že toto spojení vychází ze vzájemného působení mezi neutrinem a zatím neobjevenou vnitroatomární částečkou pojmenovanou urychlovač (acceleron). Temná energie by pak měla být výsledkem snahy vesmíru oddělit od sebe neutrino a acceleron. Vyplývá z toho jedna zajímavá předpověď. Pokud tomu tak opravdu je, pak by se urychlování vesmíru mělo zpomalit v momentě, kdy se neutrino a acceleron od sebe oddělí. Urychlování expanze vesmíru by pak mohlo mít své hranice.
Více Metelka Tomáš   Zobrazeno: 5157x   Tisk
Letní úpická expedice 2014
AstroTábor 2014

Publikace o Arturu Krausovi: Vrámci projektu ROK ARTURA KRAUSE 2014, tedy připomínky 160. výočí narození významného pardubického rodáka, zakladatele první lidové hvězdárny v Čechách, propagátora sportu a technických novinek vydal Klub přátel Pardubicka ve spolupráci s Hvězdárnou barona Artura Krause publikaci "BARON ARTUR KRAUS". Autoři publikace PhDr. Jiří Kotyk a Petr Komárek popisují na 98 stranách historii rodu Krausů, život Artura Krause, jeho působení v nejrůznějších oborech činnosti. Je zde popsán jeho zájem nejen o astronomii a pozorování Slunce... publikace_kraus Foto: KPP

Více informací: ZDE

04.24 00:22 Astro P. Komárek

Studentské a pracovní pozice na Evropské jižní observatoři:

Evropská jižní observatoř (ESO) vypisuje výběrové řízení na pracovní místo v Garchingu (Instrumentation Engineer/Physicist). Dále je vypsán termín pro podání žádostí o studentský pobyt v ESO (ESO Studentship Programme Europe). Bližší informace najdete na jobs.eso.org.

04.23 20:43 Nezařazeno S. Ehlerová

Nouzový výstup z ISS: Zítra, ve středu 23. dubna, vystoupí z paluby stanice ISS ve skafandrech dva Američané, aby za zhruba 2 a půl hodiny vyměnili porouchanou řídící jednotku. Přenos z této zajímavé události vám nabídneme počínaje třetí hodinou odpoledne!
04.22 20:00 Kosmo V. Straka

Hezké velikonoce...: a jedno vesmírné vajíčko pro vás.

Mlhovina „vejce“ vyfotografovaná HST. Prach kolem hvězdy prý polarizuje světlo, které odráží a vytváří tak „obálky“. Jde o vznikající planetární mlhovinu.
04.21 08:32 Astro redakce

Dragon přiletěl do cíle!: Zásobovací plavidlo Dragon SpaceX-3 dnes ve 13:14 SELČ (přesně podle plánu) posádka stanice ISS zachytila vnější robotickou paží necelých deset metrů daleko. Přílet lodi byl v předchozích hodinách pronásledován menšími výpadky signálu Dragonu, ale vše se zdárně podařilo a tak se Drak stane kolem 15:45 pevnou částí stanice.
Dragon a k němu připojená robotická paže stanice Foto: TV NASA