logo ČAS

Sluneční skvrna 2192 Foto: Michal Vávra
Slunce a Měsíc
Slunce fáze Měsíce
Titan - stále zahalen tajemstvím 2004.07.29 20:34

Saturn a celá rodina jeho satelitů je díky zatím úspěšné misi Cassini-Huygens ve středu zájmu astronomů a planetologů. Jedním z primárních cílů celé mise je i podrobný výzkum stále záhadného měsíce Titan. Naděje a očekávání vkládané do této mise jsou nesmírné a všichni věří, že mise bude plně úspěšná.

Více Lenža Libor   Zobrazeno: 4248x   Tisk
JIMO (Jupiter Icy Moons Orbiter) 2004.07.29 20:27

jimoeuropa.jpg
Dlouhodobým výzkumem planety Jupiter a jeho měsíců sondou Galileo byly získány další důkazy, potvrzující existenci slaných oceánů pod ledovými slupkami o tloušťce několika km na měsících Europa, Ganymed a Kallisto. Je proto jen logické, že NASA uvažuje o dalším detailnějším výzkumu právě těchto objektů. Již v roce 2004 byl zahájen vývoj kosmické sondy nové generace k Jupiteru, která bude vybavena principiálně novým typem pohonné jednotky - jaderným reaktorem. Úkolem sondy bude podrobný průzkum výše uvedených měsíců Jupitera. Definitivně by měla potvrdit předpoklad, že pod ledovou kůrou měsíců se nachází voda v kapalném stavu, v níž by snad mohl existovat primitivní život.
Více Martinek František   Zobrazeno: 7587x   Tisk
Kráter na Marsu, Beagle 3 a NASA 2004.07.29 09:20

Při svém 61. oběhu pořídil Mars Express perspektivní obraz rozpukaného kráteru, blízko Valles Marineris. Beagle 3 možná poletí s NASA.

Více Metelka Tomáš   Zobrazeno: 4208x   Tisk
Temná energie = neutrino + acceleron 2004.07.29 08:51

neutrinos.jpg
Takto jednoduché by mohly být více než dvě třetiny vesmíru, pokud má pravdu teorie, kterou vypracovali fyzikové z Washingtonské Univerzity. Jejich nová teorie se snaží spojit temnou energii, tajemnou sílu urychlující vesmír, s nedávným objevem, že neutrino má nenulovou hmotnost. Věří, že toto spojení vychází ze vzájemného působení mezi neutrinem a zatím neobjevenou vnitroatomární částečkou pojmenovanou urychlovač (acceleron). Temná energie by pak měla být výsledkem snahy vesmíru oddělit od sebe neutrino a acceleron. Vyplývá z toho jedna zajímavá předpověď. Pokud tomu tak opravdu je, pak by se urychlování vesmíru mělo zpomalit v momentě, kdy se neutrino a acceleron od sebe oddělí. Urychlování expanze vesmíru by pak mohlo mít své hranice.
Více Metelka Tomáš   Zobrazeno: 5306x   Tisk

Nad hlavami se nám rozpadla raketa: Jistě jste zaznamenali, že náhodní pozorovatelé byli svědky zajímavého úkazu, když oblohou letělo jasné rozpadající se těleso. Podle zpráv z Astronomického ústavu AV ČR mělo jít o zánik třetího stupně rakety Sojuz, která startovala 23. listopadu k ISS. Těleso neletělo nad ČR, nýbrž nad našimi jižními sousedy. Více na webu Hvězdárny v Úpici.
11.26 21:46 Kosmo M. Gembec

Astronomický denník Maximiliána Hella: Pre priaznivcov histórie astronómie dávame do pozornosti informáciu, že v týchto dňoch vychádza na Slovensku v knižnej podobe preklad rukopisu denníka významného astronóma 18. storočia - Maximiliána Hella. Viac na stránkach Slovenského zväzu astronómov.
11.24 12:28 Astro T. Dobrovodský

Philae nad povrchem: Sonda Rosetta zachytila několikrát Phila, než přistál a poté poskakujícího po přistání, snad to pomůže nalézt jeho definitivní místo přistání (viz. blog ESA).
11.17 16:08 Kosmo M. Gembec

Philae opravdu vyfotografován po prvním přistání:

V noci na sobotu se objevily spekulace, že na snímku těsně po prvním dosednutí Philae na povrch je také modul samotný a jeho stín. Ukázalo se, že je to pravda. Potvrdila to nyní ESA.

11.16 20:02 Kosmo M. Gembec

Skvrna se vrátila jako 12209: Aktivní oblast známá z konce října jako AR 12 192 se opět natočila k Zemi a skvrny zde jsou menší. Nyní ji už vidíme celou. Ačkoli je klidná, erupce třídy M nelze vyloučit.
11.14 21:15 Astro M. Gembec