Úvodní strana  >  Články  >  Exoplanety  >  55 Cancri - planetární systém podobný našemu

55 Cancri - planetární systém podobný našemu

Srovnání našeho planetárního systému a Cancri
Na obrázku vidíte srovnání našeho planetárního systému s nově objeveným systémem 55 Cancri. U této hvězdy byla nalezena planeta velmi podobná Jupiteru - jak vzdáleností a tvarem oběžné dráhy, tak i hmotností.

Ostatní známé extrasolární planetární systémy obsahují planety blízko mateřské hvězdy. Velmi mnoho jich má velmi excentrické dráhy. Tato objevená planeta se nachází přibližně ve vzdálenosti Jupitera.

U hvězdy 55 Cancri již byla jedna planeta objevena - v roce 1996. Tato planeta je o méně hmotné než jupiter a obíhá ve vzdálenosti jedné desetiny vzdálenosti Země-Slunce.

Hvězda 55 Cancri je od Země vzdálená 41 světelných let. Je třeba získat další data k určení, zda tento planetární systém neobsahuje další, zatím neznámé planety. Současná data naznačují existenci planety o hmotnosti Saturnu ve vzdálenosti 0,24AU od hvězdy.

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.

C 350 Dm+ N 200/1000, 44x 300 sek