Úvodní strana  >  Články  >  Exoplanety  >  Byla vyfotografována první exoplaneta?

Byla vyfotografována první exoplaneta?

phot-26a-04-normal.jpg
Tým evropských a amerických astronomů z Evropské jižní observatoře (ESO) v Paranal (Chile) oznámil 10. září, že letos v dubnu pozoroval objekt, který je možná první exoplanetou, kterou kdy člověk spatřil na vlastní oči. Objev se podařil díky 8,2 m dalekohledu Yepun, který je vybaven systémem NACO, což je zkratka použité technologie NAsmythova systému adaptivní optiky a infračerveného zobrazovacího spektrografu COnica.

Díky odstranění vlivu zemské atmosféry a kombinaci více snímků provedených různými filtry se astronomům podařilo objevit malý. velmi slabý bod červeného světla vzdálený jen 0,8 arcsec od hnědého trpaslíka jménem 2MASSWJ1207334-393254, což je označení podobající se daleko více výrobnímu číslu vašeho videa než názvu pro hvězdu.

Hnědý trpaslík (zkráceně nazývaný 2M1207) se nachází v souhvězdí Hydry, ve vzdálenosti 230 světelných let od Země. Je starý jen 8 milionů let a je celkem 42krát menší než naše Slunce nebo naopak 25krát větší než Jupiter. Hnědý trpaslík je hvězdou, která je příliš malá na to, aby se v ní zažehly termonukleární reakce. Její svit je tedy velmi slabý a bez dokonalé adaptivní optiky jednoho ze čtyř dalekohledů VLT by ji vůbec nebylo možné ze Země pozorovat.

phot-26c-04-hires.jpg
Možná planeta, která hnědého trpaslíka obíhá ve vzdálenosti asi dvakrát větší než je vzdálenost mezi Sluncem a Neptunem, je asi 5krát větší než Jupiter. V jejích emisních čarách byla objevena voda v takovém množství, které se může vyskytovat pouze u planet, nikoliv u hvězd. Podle Gaela Chauvina vedoucího vědeckého týmu ESA, se pravděpodobně jedná o závěrečné stadium vzniku planety, protože teplota tohoto tělesa je velmi vysoká, okolo 1.000°C. Snímky pořízené infračervenou kamerou je však ještě potřeba opravit o efekty zemské atmosféry a vykonat další upřesňující pozorování....

Výsledky představené v této tiskové zprávě ESO jsou založeny na výzkumné zprávě "Kandidát na obří planetu blízko mladého hnědého trpaslíka", autor G. Chauvin a kolektiv, který byl přijat k publikaci a brzo se objeví v časopisu Astronomy and Astrophysics. Předběžný tisk je k dispozici zde.

Zdroj : ESO tisková zpráva

18. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 1. 5. do 7. 5. 2017. Měsíc bude kolem první čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a dobře je vidět Jupiter. Nad ránem je Saturn kolem jihu a nízko na východě je jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Sonda Cassini se minulý týden poprvé protáhla mezi Saturnem a vnitřní stranou jeho prstenců. Tento manévr přinesl především zajímavé fotografie. V neděli jsme očekávali start rakety Falcon 9 (poprvé s vojenským nákladem), ale dostaneme v pondělí druhou šanci.