Úvodní strana  >  Články  >  Exoplanety  >  Čeští vědci studují vzdálené exoplanety
redakce Vytisknout článek

Čeští vědci studují vzdálené exoplanety

exoplanety v představě malíře Autor: NASA/Ames/JPL-Caltech/T. Pyle
exoplanety v představě malíře
Autor: NASA/Ames/JPL-Caltech/T. Pyle
Čeští vědci ze SLO UP Olomouc a optického centra TOPTEC AVČR v Turnově publikovali článek v prestižním časopise Planetary and Space Science. Tento vědecký článek popisuje souvztažnosti mezi povrchovou teplotou hvězd a vzdáleností exoplanet od jejich mateřských hvězd a navrhuje i novou metodu k porovnání cizích planetárních systémů mezi sebou.

Studium extrasolárních systémů je vědní obor, který se velmi rychle rozvíjí. Do 11. února 2012 známe již 759 planet u jiných hvězd a celkem 609 extrasolárních systémů. Z tohoto počtu má 99 extrasolárních sytémů více než dvě planety,“ konstatuje RNDr. Pavel Pintr z TOPTEC centra AVČR, spoluautor vědeckého článku. A jak takové vědecké bádání vypadá? „Dnes ke studiu vzdálených planet potřebujete jen internetové připojení, matematický a fyzikální aparát a přehled o nových objevech, které jsou zveřejňovány ve vědeckých článcích. Další data získáváme z vědeckých publikací a pomocí kosmické sondy KEPLER, která zkoumá 100 000 hvězd v Mléčné dráze,“ popisuje spoluautor vědeckého článku.

A jaký je cíl českého výzkumu? „Tento vědecký článek je teprve začátkem. Tato data budou využita k hlubší analýze vzdálených exoplanet a cílem výzkumu je nový výpočet oblastí kolem hvězd, kde by se mohly nacházet planety s podmínkami vhodnými pro život,“ uzavírá RNDr. Pavel Pintr.

Vědecký článek neleznete zde: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0032063312003066.

Štítky: Exoplanety Kepler, TOPTEC centrum AVČR

Snímek blízkozemní planetky (311554) 2006 BQ147

Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Planetka typu Aten 15.9 magnitudy se mezi hvězdami pohybovala rychlostí 9.91 obloukové vteřiny za minutu. Silně rušil Měsíc.