Úvodní strana  >  Články  >  Exoplanety  >  Jak "uvařit" planetu

Jak "uvařit" planetu

Recepet: Vezměte skálu (asi 13 tisíc kilometrů v průměru), oxid uhličitý, vodní páru a metan. Umístěte na stabilní kruhovou dráhu okolo hvězdy slunečního typu. Vzdálenost volte přibližně 1AU. Po dobu jedné miliardy let zahřívejte v průměru na 10°C.

V průběhu několika příštích let se budou vědci JPL věnovat podobným receptům a různě měnit jejich složení. Samozřejmě nebudou používat reálné materiály, ale výkonné počítače. Virtual Planetary Laboratory (VPL) bude vybavena výkonnými počítači na kterých bude pracovat tým 28 výzkumníků z různých oborů - od statistiky po biologii. Cílem je určit vlastnosti obyvatelných planet. Na vyhledávání takových planet se poté zaměří programy hledající planety obíhající vzdálené hvězdy.

"Snažíme se uvnitř počítače vytvořit planetu pozemského typu", uvádí Dr. Vikki Meadows, ředitel VPL.

V první fázi projektu se bude tým snažit modelovat známé planety - Venuši, Zemi, Mars. Porovnámím modelů s reálnými daty z observatoří bude možné zjistit kvalitu simulací. V další fázi se budou modelovat neobyvatelné planety a planety, kde by se život mohl udržet. Na základě těchto simulací bude sestaven pozorovací program na vyhledávání "obyvatelných" planet.

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.