Úvodní strana  >  Články  >  Exoplanety  >  Mimořádně: Družice KEPLER - U pěti hvězd jsou pozorovány tranzity více planet!

Mimořádně: Družice KEPLER - U pěti hvězd jsou pozorovány tranzity více planet!

GM_Aurigae.jpg
Po ročním pozorování stovky tisíc hvězd v souhvězdí Labutě oznámil tým kolem družice Kepler objev již 700 možných exoplanet. A aby toho nebylo málo, podařilo se zjistit, že u pěti hvězd tranzity vykonává více planet! Znamená to, že všechny planety u těchto hvězd se pohybují téměř přesně ve stejné rovině a tato rovina (v terminologii naší sluneční soustavy jde o rovinu ekliptiky) je rovnoběžná se směrem k naší Zemi. Tento přelomový objev zveřejnil ve své práci 14. června 2010 Jason H. Steffen a kol.

Až doposud jsme znali přibližně 60 planetárních systémů, ve kterých jedna planeta vykazovala tranzity - z našeho pohledu přelétávala při svém oběhu před diskem své mateřské hvězdy. Vždy se ale jednalo jen o jednu tranzitující exoplanetu. Až nyní dostáváme od družice Kepler důkazy o vícečetných tranzitech.

Tabulka 1: Pět multiplanetárních tranzitujících exoplanetárních systému
Jedná se o systémy uvedené v tabulce 1. U hvězdy KOI 152 byly objeveny tři planety: KOI 152.01, KOI 152.02 a KOI 152.03. A dále u 4 systémů byly objeveny dvě planety: KOI 191, KOI 209, KOI 877 a KOI 896.

To, že jednotlivé poklesy na světelné křivce nejsou způsobovány jednou tranzitující exoplanetou, ale vícero lze poznat jak z rozdílné periodicity (planety mají různě dlouhé oběžné doby), tak z různé hluboky poklesů jasnosti (planety jsou různě veliké) i z rozdílné délky trvání tranzitu (planety mají různé vzdálenosti od centrální hvězdy).

Objevové světelné křivky si můžete prohlédnout na obrázcích 1 až 3. Tímto objevem začíná nová éra ve studiu planetárních systémů. Dostává se nám nyní do ruky informace nejen o hmotnostech planet kroužících v multiplanetárních systémech, ale díky pozorovaným tranzitům známe i jejich rozměry. Naše multiplanetární Sluneční soustava se tak stává z pohledu "z vnějšku" stále tuctovější a tuctovější....

Multiplanetární tranzitující systémy KOI 152 a 191
Multiplanetární tranzitující systémy KOI 209 a 877
Multiplanetární tranzitující systém KOI 896

Zdroj: Five Kepler target stars that show multiple transiting exoplanet candidates
Jason H. Steffen a kol., 14.6. 2010

Luboš Brát

Předseda Sekce proměnných hvězd a exoplanet České astronomické společnosti. Vystudoval aplikovanou fyziku a astrofyzikuna PřF MU v Brně (1997-2000). Specializuje se na CCD pozorování proměnných hvězd a programování on-line aplikací pro práci s fotometrickými a astronomickými daty.