Úvodní strana  >  Články  >  Exoplanety  >  Na exoplanetě trvá rok 31 hodin

Na exoplanetě trvá rok 31 hodin

tres-3.jpg
Ve vzdálenosti 800 světelných let od Země byla objevena exoplaneta TrES-3, jejíž rok trvá pouhých 31 pozemských hodin (1 a 1/3 dne). Je asi 2krát hmotnější než Jupiter a protože se nachází blízko u své mateřské hvězdy, je velmi horká (1 500 K).

Mezinárodní tým astronomů (Trans-atlantic Exoplanet Survey) identifikoval novou exoplanetu TrES-3 při tranzitu – při přechodu přes disk své mateřské hvězdy GSC 03089-00929, hvězdy podobné našemu Slunci (5 720 K, 0,9 hmotností Slunce).

Astronomové k hledání exoplanet používají sítě malých automatických dalekohledů v Arizoně, Kalifornii a na Kanárských ostrovech. TrES-3 byla objevena v souhvězdí Herkula asi 10° západně od Vegy. Nově objevené exoplanety v tomto programu mají označení TrES (Trans-atlantic Exoplanet Survey) a pak následuje pořadové číslo objevu.

Novou planetu TrES-3 poprvé zaznamenali Edward Dunham a Georgi Mandushev na Lowellově observatoři dalekohledem PSST (Planet Search Survey Telescope). Objev potvrdili i David Charbonneau (CfA) a Francis O'Donovan (Caltech) na Palomarské observatoři (Caltech's Palomar Observatory). TrES-3 také pozorovali členové maďarské automatické sítě HATNet (Hungarian Automated Telescope Network), jejichž vedoucím je Francis O'Donovan (Caltech).

„Studovat TrES-3 do hloubky bude velmi zajímavé,“ řekl Edward Dunham (Lowell Observatory). „Například těsná oběžná dráha způsobí, že přivrácená strana bude osvětlována velmi silně. Výsledkem by mohlo být měřitelné střídání odráženého světla - vznik fází. Ale to bude záležet na odrazivosti atmosféry.“

Planeta prochází před diskem mateřské hvězdy, tedy mezi Zemí a hvězdou (jakási obdoba zatmění Slunce) a způsobí mírný, ale měřitelný, pokles intenzity světla hvězdy. „TrES-3 zablokuje asi 2,5 % světla hvězdy, když před ní prochází,“ řekl Mandushev. „Našimi dalekohledy můžeme změřit tento malinký pokles světla hvězdy a usoudit na přítomnost planety.“

Potvrdit objev exoplanet pomáhají i velké dalekohledy, např. Keck (Mauna Kea, Havaj), Lowell Observatory (Kalifornie), Fred L. Whipple Observatory (Arizona) a Las Cumbres Observatory Global Telescope (Havaj), které navíc mohou následnými pozorování odhalit další vlastnosti exoplanety TrES-3.

Obrázek:
Počítačový model TrES-3 a mateřské hvězdy GSC 03089-00929 v souhvězdí Herkula. Zpracováno na základě napozorovaných dat. Kredit: Jeffrey Hall/Lowell Observatory

Zdroj: www.spaceflightnow.com

Pohled na rybník Vítek u obce Nová Hlína na Třeboňsku se slavným mostem z 18. století, který si zahrál například v pohádce Byl jednou jeden král.