Úvodní strana  >  Články  >  Exoplanety  >  Planeta u hvězdy Gliese 876
redakce II Vytisknout článek

Planeta u hvězdy Gliese 876

Na IAU kolokviu č. 170 prezentovali 22. června G. Marcy a kol. svůj další, v pořadí již devátý, objev planety obíhající jinou hvězdu než je Slunce. Tentokrát se jedná o hvězdu Gliese 876 ležící v souhvězdí Orla. Jelikož hvězda je vzdálena od Slunce 15 světelných roků, jedná se o vůbec nejbližší zatím známou planetu. Překvapivé je, že Gliese 876 je červenýmtrpaslíkem o hmotnosti pouhé 0,32 hmotnosti Slunce. Planeta typu Jupitera oběhne svoji hvězdu jednou za 62 dní,po dráze s hlavní poloosou 0,2 AU a excentricitou 0,37. O její hmotnosti bylo zjištěno, že M*sin i = 1,86 MJup. Planeta byla objevena měření Dopplerovských rychlostípomocí spektrometrů umístněných na dalekohledech Keck a Lick Observatory.
Zdroj: Planet Search home page.

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.

Farebné svetelné dráhy hviezd