Úvodní strana  >  Články  >  Exoplanety  >  Planetární rychlík

Planetární rychlík

Planeta obA­hajA­cA­ hvÄ zdu - artist

Na počátku letošního roku byl oznámen objev v současnosti nejvzdálenější a "nejrychlejší" planety. Navíc byla objevena metodou, které již málokdo věřil. OGLE-TR-56b je od Země vzdálena 5 000 světelných let směrem k jádru Galaxie jinými slovy je 20krát dále než předchozí "rekordman". Rok na této planetě trvá pohých 29 hodin!

Podle objevitelů se planeta nachází pouze ve vzdálenosti 4 miliony kilometrů od hvězdy, tedy 14krát blíže než Merkur. "Je to velmi podivná oběžná dráha", prohlásil vedoucí skupiny Dimitar Sasselov.

SouhvÄ zdA­ BA1/2ka (Taurus)
Souhvězdí Býk
(Taurus)

Objev OGLE-TR-56b možná otevírá dveře k objvům planet zemského typu. OGLE-TR-56b je první planetou, která byla objevena "zákrytovou" metodou - z našeho pohledu jsou hvězda s planetou v jedné oběžné rovině. Díky tomu můžeme sledovat "zatmění hvězdy". Při přechodu planety před hvězdou dojde k malému snížení jasnosti hvězdy.

Na základě 1% snížení jasnosti hvězdy byla určena velikost planety - je srovnatelná s Jupiterem.

Ve sluneční soustavě můžeme pozorovat přechod vnitřních planet přes disk Slunce. V minulosti již byla pozorována jedna extrasolární planeta přecházející před mateřskou hvězdou, ale ta již byla objevena dříve pomocí svého gravitačního působení na hvězdu.

Měření zeslabení hvězd by mělo být mnohem přesnější než zjišťování gravitašního působení planety na hvězdu, ale niž několik let hledání nikam nevedlo. Lidé byli zoufalí, uvádí Sasselov.

Sasselov má s touto metodou veliké plány. Nyní, když máme naši metodou vyzkoušenou, můžeme se pokusit o hledání planet zemského typu - malých planet, které se nacházejí v oblastech vhodných pro život. Věříme v úspěch našeho výzkumu. Vesmírná mise Kepler, jejíž start je plánován na rok 2007 by mohla v průběhu prvních pěti let objevit asi 20 takovýchto planet.

Zdroj: Nature

Lovec

Na konci ledna panovalo dlouho dobu inverzní počasí s občasným vyjasněním. Nápad vyfotit votický javor s Orionem vznikl během chvíle a hned se vyrazilo na místo. Vysoká vlhkost vzduchu u horizontu napomohla ke zvýraznění nejjasnějších hvězd. Krajina: 9x 2min, f5,6, iso 3200 ohnisko 50 mm Hvězdy: 9x3min, f4, iso 3200 ohnisko 35 mm Mlhoviny: 4x3min, f4, iso 1600 ohnisko 35 Canon 1000D modifikovaný. Vše snímáno s nasazeným Hoya red enhancer filtrem, který lehce potlačuje světelné znečištění.