Úvodní strana  >  Články  >  Exoplanety  >  Polsko opět boduje na poli exoplanet
Petr Kubala Vytisknout článek

Polsko opět boduje na poli exoplanet

Alexander Wolszczan
Tým astronomů z Penn State a Nicolaus Copernicus University (Toruň, Polsko) objevil novou exoplanetu, která obíhá relativně blízko rudého obra. Mateřská hvězda s označením HD 102272 se nachází 1 200 světelných let daleko směrem v souhvězdí Lva a je mnohem starší než naše Slunce. Nová exoplaneta má hmotnost asi šesti Jupiterů.

V týmu objevitelů nalezneme jedno velmi známé jméno. Není jim nikdo jiný než Alexander Wolszczan. Že vám toto jméno nic neříká? Jedná se o polského astronoma, který je v současnosti ředitelem Centra pro exoplanety a planety vhodné k životu při Penn State. Wolszczan je jedním z průkopníků výzkumu exoplanet. Byl to právě on, kdo v roce 1992 objevil první exoplanetu u pulsaru. Wolszczan nyní pracuje v USA, ale se svými krajany z Univerzity Mikuláše Koperníka v polské Toruni vydatně spolupracuje. Mimo jiné i díky Wolszczanovi patří Polsko ve výzkumu exoplanet mezi světovou špičku. Výzkum exoplanet podporuje finančně i Polská vláda.

Vraťme se ale zpět k exoplanetě u hvězdy HD 102272. Její výzkum je velmi důležitý k pochopení vztahu mezi planetami a stárnoucími hvězdami typu rudého obra. Také Slunce se za 4 až 5 miliard let stane rudým obrem a v jeho žhavé náručí skončí minimálně Merkur a Venuše. Naše modrá planeta přestane být modrou a projde si kremací žehem. Nejdříve se vypaří oceány, zanikne život, nakonec se začnou tavit horniny…

Nově objevená exoplaneta obíhá ve vzdálenosti asi 0,6 AU od své mateřské hvězdy, což může být možná hranice přežití planety jako takové. O budoucím vlivu Slunce co by rudého obra na planety Sluneční soustavy zatím úplně přesnou představu nemáme. Výzkum planetárních soustav u hvězd jako je HD 102272 nám tak může výrazně pomoci. Okolo hvězdy obíhá ještě zřejmě druhá exoplaneta ve vzdálenosti 1,6 AU. Její hmotnost je přibližně 2,5 Jupiterů.

Doporučené odkazy: HD 102272 v katalogu exoplanet

Seriál Exoplanety
Seriál "Exoplanety": od prosince 2008 do listopadu 2009 na astro.cz

9. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 26. 2. do 4. 3. 2018. Měsíc bude v úplňku. Po západu Slunce je nad západem jasná Venuše a Merkur. Nad jihozápadem je Uran. V druhé polovině noci a nad ránem je vidět Jupiter a Mars, vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se podíváme na nejjasnější hvězdu ze souhvězdí Vozky. Falcon 9 z Kalifornie odstartoval úspěšně a podařilo se i dovézt do přístavu aerodynamické kryty. Druhý Falcon z Floridy má na poslední chvíli odklad na neurčito, H-IIA v Japonsku asi dva dny kvli počasí. Z ISS se vrátí část posádky v lodi Sojuz MS-06. Z Floridy má letět raketa Atlas V s družicí GOES-S. Před čtyřiceti lety odstartoval ke stanici Saljut 6 Sojuz 28 s prvním československým kosmonautem Vladimírem Remkem a Alexejem Gubarevem. V Brně k tomu chystají vzpomínkovou akci.

Aldebaran těsně po zákrytu Měsícem