Úvodní strana  >  Články  >  Exoplanety  >  Startuje rozsáhlý seriál o exoplanetách
Petr Kubala Vytisknout článek

Startuje rozsáhlý seriál o exoplanetách

Umělecká představa exoplanety TrES-1. Právě tuto exoplanetu pozoroval O. Pejcha, jako první český astronom.
...při příležitosti Mezinárodního roku astronomie, desátého výročí pozorování první tranzitující exoplanety, startu družice Kepler a na počest J. Keplera a jeho působení v Praze...

V průběhu příštího roku bude na astro.cz vycházet seriál o exoplanetách, který si klade za cíl především najít paralelu mezi odkazem Johannese Keplera a dnešním fascinujícím výzkumem planet u sluncí jiných. Právě Keplerovi bude věnován i "nultý díl" seriálu, jenž vyjde už ke konci roku.

Rok 2009 vyhlásila OSN Mezinárodním rokem astronomie. Přesně před 400 lety Galileo Galilei namířil svůj dalekohled na nebe a započal tak zcela novou éru astronomie. V roce 2009 si ale také připomínáme 400 let od vydání práce Astronomia Nova, v níž Johannes Kepler položil základy svých nebeských zákonů. Ty dnes nacházejí uplatnění v astronomii, kosmonautice i dalších vědních oborech. Keplerovy zákony hrají důležitou roli i při výzkumu a hledání planet u cizích hvězd. Právě proto se astronomové z NASA rozhodli pojmenovat družici, určenou k hledání exoplanet, po slavném hvězdáři působícím počátkem 17. století v Praze. A aby toho nebylo málo, připomínáme si v roce 2009 i desáté výročí objevu první exoplanety tranzitní metodou.

Jednotlivé díly budou vycházet každé dva týdny v pětidílných cyklech, oddělených větší pauzou. Čtenář se dozví o metodách hledání exoplanet, o prvních objevech, zajímavých a nevšedních exoplanetách, ale třeba také něco málo o životě ve vesmíru. V nultém úvodním díle, který spatří světlo světa několik hodin před koncem letošního roku, si povíme ale něco o tom, jak souvisí Praha s planetami.

Předpokládaný harmonogram seriálu a další podrobnosti jsou k dispozici na www.astro.cz/gliese/serial

Jihozápadní obloha v Pardubicích

Ukázka toho, co lze ještě aktuálně zachytit na jihozápadní obloze (souhvězdí Býka, Blíženců,...). ISO: 1600, exp.: 2 min.