Úvodní strana  >  Články  >  Exoplanety  >  Studenti objevili unikátní exoplanetu
Jiří Srba Vytisknout článek

Studenti objevili unikátní exoplanetu

Exoplaneta v představách malíře
Tisková zpráva Evropské jižní observatoře (045/2008): Trojice vysokoškolských studentů Leidenské University v Holandsku objevila během školního výzkumného projektu neobvyklou extrasolární planetu. Objekt je asi pětkrát hmotnější než náš Jupiter a stal se první planetou objevenou na oběžné dráze kolem rychle rotující žhavé hvězdy.

Studenti testovali metody automatického vyhledávání změn jasnosti v poli tisíců hvězd z databáze projektu OGLE. Ukázalo se, že jasnost jedné ze stálic klesá periodicky o jedno procento, vždy na dvě hodiny jednou za 2,5 dne. Následná pozorování provedená pomocí ESO/VLT v Chile potvrdila, že tento jev je způsoben tranzitující exoplanetou, která přechází před hvězdou a v pravidelných intervalech zastiňuje část světla z jejího povrchu.

Podle Ignase Snellena, vedoucího projektu, je objev naprosto překvapivý. "Úkolem projektu bylo naučit studenty naprogramovat vyhledávací algoritmus. S úkolem si velmi dobře poradili a zbyl čas i k otestování programu na dosud neprohlédnutých snímcích z databáze. Když přišli do mé kanceláře a ukázali mi světelnou křivku, úplně mi to vyrazilo dech."

Francis Vuijsje, Meta de Hoon a Remco van der Burg (zleva doprava)
Studenti Meta de Hoon, Remco van der Burg a Francis Vuijsje jsou objevem nadšeni. "Je to vzrušující objevit planetu, tím spíše, je-li natolik neobvyklá, jako tato. Zdá se, že jde o první exoplanetu nalezenou u rychle rotující hvězdy a zároveň o první známou planetu u hvězdy s tak vysokou povrchovou teplotou," říká Meta. "Počítač potřeboval 1000 hodin, aby provedl všechny potřebné výpočty," pokračuje Remco.

Planeta dostala prozaické označení - OGLE2-TR-L9b, "ale familiárně jí říkáme ReMeFra-1, po Remcovi, Metě a mě," dodává Francis.

Planeta byla objevena při sledování změn jasností 15 700 hvězd. Pozorování byla, v rámci přehlídky OGLE, prováděna jednou až dvakrát za noc v průběhu 4 roků mezi lety 1997 a 2000. Jelikož data byla zpřístupněna veřejnosti, bylo možné na nich otestovat náš algoritmus, který ukázal, že změny jasnosti jedné z hvězd - OGLE-TR-L9 - mohou být způsobeny tranzitem - přechodem planety před hvězdou. Členové týmu následně použili zařízení GROND na 2.2 m teleskopu ESO na observatoři La Silla, aby se o hvězdě a možné planetě dozvěděli více.

"Abychom si byli jisti, že pozorované změny jasnosti nezpůsobil hnědý trpaslík či malá hvězda, ale opravdu planeta, bylo nutné použít spektroskopii. Proto jsme vděčni, že jsme k tomuto účelu mohli využít pozorování na ESO/VLT." říká Snellen.

Planeta, která je asi 5 krát hmotnější než náš Jupiter, obíhá kolem své hvězdy jednou za 2.5 dne a je od ní pouhá 3% vzdálenosti Země-Slunce daleko. To z ní činí velmi horkou planetu s hmotností vyšší než je obvyklé.

Spektroskopie také ukázala, že i samotná hvězda je pěkně horká - téměř 7000 K, tedy o 1 200 více než naše Slunce. Je to dosud nejžhavější známá hvězda s planetou. Hvězda navíc velmi rychle rotuje. Metoda měření radiální rychlosti - která byla použita při objevu většiny dosud známých extrasolárních planet - je pro hvězdy tohoto typu málo efektivní. "To činí náš objev ještě zajímavějším," uzavírá Snellen.

Více informací: Snellen I. a kol. 2008, OGLE2-TR-L9b: An exoplanet transiting a fast-rotating F3 star, Astronomy and Astrophysics, v tisku.

Složení týmu:

I.A.G. Snellen, M.D.J. de Hoon, R.F.J. van der Burg, F.N. Vuijsje (Observatoř Leiden, Holandsko), J. Koppenhoefer (Observatoř Mnichov, Německo), S. Dreizler (Georg-August University Göttingen, Německo), J. Greiner, T. Krühler, R.P. Saglia (Max-Planck Institute for Extraterrestrial Physics, Garching, Německo), a T.O. Husser (South African Astronomical Observatory).

Převzato ze stránek Hvězdárny Valašské Meziříčí. Archív Tiskových prohlášení ESO v češtině je k dispozici na adrese: www.astrovm.cz/eso.

Česká republika je členem Evropské jižní observatoře (ESO) od ledna 2007.
Národní kontakt pro ESO: Pavel Suchan - suchan(zavináč)astro(tečka)cz.