Úvodní strana  >  Články  >  Exoplanety  >  Vzniká elektronický časopis o exoplanetách
Petr Kubala Vytisknout článek

Vzniká elektronický časopis o exoplanetách

HD209458.jpg
Na českém internetu vzniká nový elektronický časopis o planetách, které obíhají okolo cizích hvězd. Výzkum extrasolárních planet – neboli exoplanet je relativně novým oborem, první planety mimo sluneční soustavu byly objeveny teprve v polovině 90. let minulého století. Dnes známe již téměř 300 exoplanet a jejich počet se neustále rozrůstá.

V následujících letech se očekávají objevy stovek nových exoplanet. Zatímco nyní jsme schopni odhalit především obří plynné planety, které obíhají kolem svých sluncí velmi blízko, v dohledné budoucnosti přijdou i objevy planet zemského typu. Revoluci v detekci exoplanet by měla přinést mise kosmického dalekohledu Kepler už v příštím roce.

Jediný na světě

Nový český časopis o exoplanetách nese název Gliese a vydává ho Valašská astronomická společnost (http://vas.astrovm.cz), která je kolektivním členem se statutem pobočky České astronomické společnosti. Podobně zaměřený časopis v takovéto podobě je zřejmě světovým unikátem.

Název časopisu odvozen od známých planetárních systémů a německého astronoma

Koncem 50. let minulého století vydal německý astronom Wilhelm Gliese katalog, který měl postupně zmapovat všechny hvězdy do vzdálenosti 20 pc (65 světelných let) od Země. První verze katalogu obsahovala 915 hvězd, ale nástupem moderní techniky se tento počet rychle rozrůstal, a proto vycházely další vydání katalogu a také záběr byl rozšířen na 25 pc.

Hvězdy z tohoto katalogu bývají obvykle označovány názvem Gliese a pořadovým číslem. Novější přírůstky pak nesou označení Gl a číslo nebo GJ. Na novějších verzích totiž W.Gliese pracoval společně se svým kolegou, kterým byl Hartmut Jahreiß. Proto novější verze dostaly název Gliese- Jahreiß a odtud zkratka GJ.

Wilhelm Gliese (1915 – 1993) pracoval v Astronomisches Rechen-Institut v Berlíně. Zajímavostí je, že se narodil ve městě Golberg. Polské město dnes nese název Złotoryja a nachází se nedaleko českých hranic. Obyvatelé slezského města Złotoryja jsou na svého rodáka samozřejmě patřičně hrdí.

Katalog Gliese obsahuje blízké hvězdy, a tak je celkem logické, že se u několika z nich podařilo nalézt exoplanety. Nejznámějšími případy jsou hvězdy Gliese 581 a Gliese 876. Obě hvězdy jsou červenými trpaslíky a okolo obou hvězd obíhají hned tři planety! A právě proto, že exoplanety s „názvem Gliese“ jsou výjimečné a slavné, rozhodli jsme se náš časopis pojmenovat po nich.

Větší popularizace tématiky v České republice

Gliese bude vycházet 6x ročně a zájemci si ho mohou stáhnout ze stránek časopisu: www.astro.cz/gliese, webu www.astro.cz, nebo si ho nechat zasílat emailem. První číslo spatřilo světlo světa 10. března.

Cílem časopisu je především přinést ucelené ohlédnutí za uplynulými dvěma měsíci ve výzkumu exoplanet. Články v časopisu budou obvykle převzaty z předních českých astronomických serverů, ale také původní. Důraz bude kladen nejen na aktuální témata, ale rovněž na přehledové články, informace o nově objevených exoplanetách apod.

Redakce časopisu Gliese hodlá také celkově zlepšit povědomí české veřejnosti o exoplanetách a životě ve vesmíru. Spolupracovat bude Gliese nejen z českými astronomickými servery, ale například i se Sekcí pozorovatelů proměnných hvězd České astronomické společnosti (http://var.astro.cz), která shodou okolností právě rozjíždí projekt TRESCA, zaměřený na hledání a výzkum exoplanet tranzitní metodou.

Tento článek lze volně šířit! Text si můžete také stáhnout ve formátu doc.