Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  49. praktikum pro pozorovatele proměnných hvězd

49. praktikum pro pozorovatele proměnných hvězd

tres-3.jpg
Pozorování proměnných hvězd patří mezi tradiční činnost astronomů amatérů. Ať už máte jen malý trieder nebo větší dalekohled s CCD kamerou či digitální zrcadlovkou, určitě si vyberete z dostupných pozorovacích programů a můžete se plnohodnotně zapojit do odborného pozorování vesmíru. Nejlepší způsob, jak začít pozorovat proměnné hvězdy a dokonce i extrasolární planety je zúčastnit se týdenního praktika v Krkonoších. 15. - 23. 8. 2009, Pec pod Sněžkou.

Letní praktika pro pozorovatele proměnných hvězd pořádá tradičně Sekce proměnných hvězd a exoplanet České astronomické společnosti a letos to bude již 49. ročník! Dříve byla praktika pořádána ve spolupráci s brněnskou a vyškovskou hvězdárnou. V posledních letech se ale akce přesunula do Krkonoš, pod nádherně tmavou oblohu, kde si mléčnou dráhu můžete splést s přicházející oblačností.

Vznikající hvězda se dvěma protilehlými výtrysky.
Letošní praktikum bude zaměřeno na pozorování proměnných hvězd a to vizuálně i s CCD technikou. Účastníci praktika si osvojí dovednost v obou těchto způsobech pozorování.

Na praktikum vyhlašujeme dvě nosná témata:

• Fotometrie s digitálními zrcadlovkami DSLR
  • Hledání hranic přesnosti u fotometrie tranzitů exoplanet

Ilustrační foto - dalekohled a DSLR
První téma je na praktiku nové. Prakticky naučíme pozorovatele jak pozorovat proměnné hvězdy s digitálními zrcadlovkami (DSLR), které nemusí být nijak upravené. Přes den můžete fotografovat rodinu a přírodu, v noci fotoaparát připojíte k dalekohledu a můžete provádět fotometrii a např. sledovat minima jasnosti zákrytových dvojhvězd. První výsledky ukazují, že s tímto vybavením lze dosáhnout přesnosti +/- 0,02 mag.

Téma "tranzity exoplanet" je na praktiku již podruhé. Vloni si tuto disciplínu pozorovatelé prvně "osahali" a letos ji budeme dál rozvíjet a učit pozorovatele jak měřit s co nejvyšší přesností.

Praktikum se uskuteční v Krkonoších, v Peci pod Sněžkou. Účastníci budou ubytováni ve dvou sousedních horských chatách - ALENA a ELIŠKA. Maximální kapacita je 31 osob. Termín je od 15. do 23. srpna 2009.

Přes den je možno provádět různé volnočasové aktivity. Pec pod Sněžkou (www.pecpodsnezkou.cz) je horské turistické středisko v srdci Krkonoš. Kromě množství značených turistických tras je zde např. nově postavená horská bobová dráha, obří skluzavky, přemostění na laně přes údolí, lanový monkey-park. Jsou zde 3 lanovky (na Sněžku, na Hnědý vrch a na Portášovy boudy), tenisové kurty, jezdí zde vyhlídkový turistický vláček a podobně. Novinka pro rok 2009 je nová rozhledna - nejvyšší v Krkonoších - na Liščí hoře. V Peci je několik dětských hřišť pro nejmenší.

Instalace přístrojů před pozorováním. Autor: Jerzy Speil
Instalace přístrojů před pozorováním.
Autor: Jerzy Speil
Pozorování bude probíhat na soukromé hvězdárně L. Bráta - ALTAN.Observatory (http://pod.snezkou.cz/altan), která je situována přímo u penzionu ALENA. Kromě tamního vybavení (robotická montáž EQ-6 PRO SkyScan + RL Vixen VMC200L + CCD kamera SBIG ST-8) je možné (a vítané), aby si účastníci přivezli své dalekohledy a/či CCD kamery a DSLR.

Pro pozorovatele bez své vlastní techniky bude k dispozici náš sekční přístrojový set - dalekohled Vixen + CCD kamera ST-7.

Doprava: Do Pece pod Sněžkou nejezdí vlak. Je možné dorazit autem či autobusem (zajistíme odvoz z autobusového nádraží na chatu). Parkování je možné zdarma na privátním parkovišti.

Stravování: Stravovat se budou účastníci praktika individuálně. Na chatě je vybavená kuchyň, kde je možné si vařit. Nedaleko (do 500m) je mnoho restaurací.

Sekce proměnných hvězd a exoplanet ČAS
Cena: Pobyt si účastníci hradí a to ve výši 1400,- Kč (studenti) respektive 1533,- Kč (dospělí, pracující). V ceně je zahrnuto ubytování a u pracujících i rekreační poplatek pro ubytované v Peci pod Sněžkou (studenti jej neplatí). Lůžkoviny jsou v ceně. Děti mají slevy - konkrétní info obdržíte při přihlášení.

Přihlášky: Své návratky na praktikum zasílejte na adresu brat@pod.snezkou.cz. Přihláška je vázána na úhradu zálohy 50 % z ceny pobytu předem.
Více informací o praktiku
Pozvánka (pdf)
Přihláška - návratka (doc)

VŠICHNI POZOROVATELÉ JSOU SRDEČNĚ ZVÁNI!

Kontaktní osoba: Bc. Luboš Brát, Velká Úpa 193, 542 21 Pec pod Sněžkou. E-mail: brat@pod.snezkou.cz, tel.: +420 776 323 365.

Luboš Brát

Předseda Sekce proměnných hvězd a exoplanet České astronomické společnosti. Vystudoval aplikovanou fyziku a astrofyzikuna PřF MU v Brně (1997-2000). Specializuje se na CCD pozorování proměnných hvězd a programování on-line aplikací pro práci s fotometrickými a astronomickými daty.

Irizace