Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  „Dělová koule“ ve vesmíru

„Dělová koule“ ve vesmíru

puppis_labeled.jpg
Astronomové objevili nejrychleji se pohybující hvězdu. Ale jak vysvětlit tak neobyčejně velkou rychlost této kosmické „dělové koule"?

Neutronová hvězda, označená RX J0822-4300, vznikla asi před 3700 roky při výbuchu supernovy Puppis A. Tři pozorování rentgenové observatoře Chandra zřetelně ukázala neutronovou hvězdu pohybující se směrem od středu exploze rychlostí 4,8 miliónů km/h! Při této rychlosti RX J0822-4300 unikne z Mléčné dráze za pouhý milión let.

„Tato neutronová hvězda má jízdenku pouze ven z Galaxie,“ říká Robert Petre (Goddard Space Flight Center, Greenbelt, Maryland), jeden ze spoluautorů studie. „Astronomové pozorovali i další hvězdy vyhozené ven z Mléčné dráhy, ale žádná neměla takovou rychlost.“

„Hvězda je tak daleko, že dráhu, kterou urazí během pěti let je menší než velikost nejmenších číslic na minci ve vzdálenosti 90 m. Je to pozoruhodné svědectví o schopnostech Chandry, jak malé úhly může měřit.“

Není to poprvé, co astronomové našli tzv. „hyperrychlé“ hvězdy. Ale ty dosud objevené, byly vystřelovány ven z Mléčné dráhy rychlostmi okolo 1,6 km/h. Navíc existuje jeden rozdíl mezi RX J0822-4300 a dalšími „galaktickými uprchlíky“ - zdroj jejich rychlosti. Doposud se předpokládalo, že hvězdy získaly hyperrychlost od černé díry v centru Galaxie, která může fungovat jako „gravitační prak“. Ale tato neutronová hvězda byla vymrštěna při výbuchu supernovy. Napozorovaná data ukazují, že exploze pravděpodobně nebyla symetrická a neutronová hvězda byla „vykopnuta“ jedním směrem a trosky z výbuchu pak opačným.

Ohromnou rychlost neutronové hvězdy lze snadno vysvětlit (ať tak nebo onak), dokonce i počítačové modely supernov to dokáží. „Záhadou v případě této kosmické dělové koule je, jak příroda může vyrobit tak výkonné dělo,“ říká Winkler. „Rychlost by mohla vysvětlit neobvykle energetická exploze.“ Ale vědci zůstávají skeptičtí.

Výsledky výzkumu Winkler a Petre publikovali 20. listopadu 2007 v Astrophysical Journal.

Další snímky: http://chandra.harvard.edu/photo/2007/puppis/more.html#puppis_labeled

Zdroj: science.nasa.gov

Zelený Airglow

Velice těžké panorama na spojení, ve finále hodně ořízlé. Struktury jsem zachytil na 45sekundovou expozici.