Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  Desátá nova

Desátá nova

Vážení přátelé a kolegové, večer 3. března se mi podařilo objevit "jubilejní" desátou novu v galaxii M31. Jedná se o druhou letošní novu objevenou v této galaxii a pravděpodobně poslední pro tuto pozorovací sezónu.

Nachází se blízko jádra M31, díky čemuž není i přes svoji poměrně vysokou jasnost na snímku příliš nápadná. Pozorovací podmínky navíc zhoršoval Měsíc krátce před úplňkem a malá výška galaxie nad obzorem. Při zpětném prohledávání vlastních archivních snímků, se mi podařilo najít její velmi slabý obraz zachycený v nocích 24./25. a 25./26. února.

Pro objev však v těchto dvou nocích nebyla dostatečně jasná. Objev se podařil až díky pokračujícímu zjasňování novy. I když byla v objevové noci zachycena na dvou nezávislých sériích složených snímků (s expoziční dobou 9x60s a 10x60s), bylo nutné pro naprostou jistotu před oznámením objevu získat potvrzující pozorování. Nachází se totiž v místě, kde je velmi nerovnoměrné pozadí galaxie M31 (v místě, kde je podlouhlé zjasnění) a to výrazně zvyšuje riziko vzniku "artefaktu", který se jeví i po podrobném prozkoumání jako reálný objekt, ale reálným objektem nemusí být.

Potvrzující pozorování se mi podařilo získat večer 5. března, kdy jsem pořídil jednak sérii 25 třicetisekundových snímků (poměrně krátký expoziční čas jednotlivých snímků byl volen kvůli větru, který způsoboval jemné vibrace dalekohledu a delší expozice by mohl znehodnotit) a sérii 29 třicetisekundových snímků přes širokopásmový H-alfa filtr (FWHM 40 nm). Na obou sériích je nova dobře vidět, ikdyž zeslábla o půl magnitudy oproti objevové noci.

Další důkaz, že se jedná o novu, poskytl snímek pořízený přes H-alfa filtr, na kterém je nova podstatně jasnější oproti podobně jasným hvězdám na snímku pořízeném přes R filtr.

Dostupná fotometrie novy v oboru R: Únor 11.748 UT, [19.0; 20.740, [18.8; 24.801, 18.8:; 25.738, 19.0; březen 3.767, 17.4; 3.801, 17.3; 5.750, 17.8.

Přesná pozice novy: R.A. = 0h42m36s.21, Decl. = +41o15'37".9, což je 92" západně a 31" jižně od jádra M31.

Jako obvykle byl pro následné zpracování snímků použit program SIMS, jehož autorem je Pavel Cagaš a programový balík MUNIPACK FilipaHrocha. Na přiložených snímcích z objevové noci (novam31no10-3-4_3.png a novam31no10-3-4_3-2.png) a potvrzovací noci (novam31no10-5-6_3.png) je nova označena dvěmi čárkami. Pro porovnání posílám i vzorový snímek (vzor.png) této oblasti pořízený před výbuchem novy.

vzor.png
vzor
novam31no10-3-4_3.png
snímek z objevové noci (novam31no10-3-4_3.png)
novam31no10-3-4_3-2.png
snímek z objevové noci (novam31no10-3-4_3-2.png)
novam31no10-5-6_3.png
snímek z potvrzovací noci (novam31no10-5-6_3.png)

Zdraví
Kamil Hornoch

Kamil Hornoch

Narodil jsem se v r. 1972 v Brně. Žiji v Lelekovicích, což je vesnice ležící asi 10km severně od Brna. Vystudoval jsem střední průmyslovou školu elektrotechnickou. Po škole jsem se začal věnovat podnikání.

O astronomii se zajímám od věku asi 9 let. V roce 1984 jsem začal navštěvovat Klub Mladých Astronomů na brněnské hvězdárně. Zhruba ve stejné době jsem začal se "smysluplným" pozorováním - pozorování bylo tím hlavním, co mne v astronomii zaujalo a věnuji se mu dodnes. Vyzkoušel jsem si asi všechny oblasti vizuálního pozorování - nejvíce času jsem pak věnoval pozorování komet, meteorů a proměnných hvězd.

V současné době se věnuji především fotometrii komet a proměnných hvězd jak vizuálně tak i pomocí CCD techniky, astrometrii komet a planetek a vizuálnímu pozorování meteorů.

Jsem členem ČAS, SMPH (člen výboru), B.R.N.O., Medůza a APO.

Měsíc s Jupiterem