Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  ESA odhalila malé horké místo na povrchu neutronové hvězdy

ESA odhalila malé horké místo na povrchu neutronové hvězdy

gemingahotspot.jpg
Astronomům používajícím rentgenovou observatoř ESA XMM-Newton se podařil husarský kousek. Na vzdálenost 500 světelných let prokázali na povrchu neutronové hvězdy podrobnost o velikosti fotbalového hřiště, místa o průměru snad jen 60 m.

Na astronomům důvěrně známé neutronové hvězdě Geminga, byl pomocí XMM-Newton, objeven žhavý aktivní bod o rozloze nedosahující nejspíše ani stovky metrů. Jak k tomu mohlo dojít, když stejnou podrobnost nejsme ze Země prakticky schopni pozorovat ani na Měsíci, natož třeba na Marsu. A zde se jedná o 500 světelných let vzdálenou hvězdu.

Geminga je neutronová hvězda o hmotnosti asi 1,5 násobku hmotnosti našeho Slunce soustředěného do objemu koule o průměru jen asi 20 km. Navíc rotuje okolo své osy závratnou rychlostí čtyř otáček za sekundu.

Neutronové hvězdy jsou rozměrově nejmenšími známými hvězdami. Jsou složeny ze supra husté hmoty hvězdného jádra, které zbylo po zániku velmi hmotné hvězdy, vybuchlé jako supernova.

Okolo této neutronové hvězdy se pohybuje již dříve pozorovaný mrak elektricky nabitých částic, který se dotýká povrchu hvězdy v jediném bodě. V to místě se vytváří malé, ale velmi horké místo s teplotou okolo dvou miliónů stupňů. A to je právě ona podrobnost, která byla tento týden potvrzena. Samotný horký bod na povrchu hvězdy předpokládali vědci už od roku 1990. Ale teprve teď se ho podařilo jednoznačně identifikovat pozorováním sondy XMM-Newton, díky produkci rentgenové záření.

Geminga byla rentgenovou observatoří XMM-Newton sledována nepřetržitě po dobu 28 hodin přístrojem European Photon Imaging Cameras (EPIC). V rámci pozorování bylo zaregistrováno 76.850 jednotlivých záblesků rentgenového záření.

Protože vědci vědí jak hvězda rotuje a znají rychlost této rotace, mohli porovnat vlastnosti fotonů, které k nim přicházely z různých míst povrchu hvězdy. Při tom objevili, že "barva" rentgenového záření se mění s tím jak se hvězda otáčí. Nejvýraznější změna byla v okamžiku, kdy skvrna přecházela před pozorovatelem a když byla skryta na druhé straně hvězdy. Z těchto změn pak byla vypočítána velikost aktivního bodu.

Uzavírá se tak jedna fáze výzkumu neutronové hvězdy Geminga, která propojila pozorované rentgenové a gamma pulsy s elektricky nabitým okolím hvězdy. Geminga je totiž velmi zajímavou hvězdou i z jiného důvodu. Schází u ní totiž třetí část emisí ostatních neutronových hvězd, vyzařování v radiovém oboru. Zdá se tedy, že právě tato hvězda by mohla být představitelem nové třídy - radiově klidných neutronových hvězd.

Zdroj: ESA News Release