Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  Hvězda opouštějící naši Galaxii

Hvězda opouštějící naši Galaxii

outcast.jpg
Astronomové z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, kteří použili k pozorování dalekohled MMT na observatoři v Tucsonu, oznámili objev hvězdy, která vysokou rychlostí uniká z naší Galaxie. Vzdaluje se od nás rychlostí 2,4 miliónu kilometrů za hodinu (což téměř dvakrát převyšuje únikovou rychlost z Mléčné dráhy).

Podle názoru astronomů byla tato hvězda s největší pravděpodobností urychlena na tak vysokou rychlost při průletu kolem centrální černé díry ve středu naší Galaxie. Nyní se tato hvězda nachází na periferii naší Galaxie a brzy se dostane do mezigalaktického prostředí.

Jedná se o objev první hvězdy, jejíž rychlost pohybu je tak vysoká, že může uniknout z gravitačního pole naší galaktické soustavy. Ve hvězdném katalogu je vedena pod označením SDSS J090745.0+24507. Astronomové předpokládají, že tato hvězda měla v minulosti svého průvodce; jednalo se tedy o dvojhvězdu. Při blízkém průletu kolem centrální černé díry byla jedna složka dvojhvězdy "uvězněna" na oběžné dráze kolem černé díry, zatímco druhá složka byla násilně odmrštěna (podobně jako kámen z praku) a nyní se pohybuje téměř radiálním směrem od středu Mléčné dráhy k jejímu okraji. Astronom Jack Hill navrhl takovýto scénář osudu dvojhvězdy již v roce 1998. Objev "vyhoštěné" hvězdy to jen potvrdil.

Hvězda obsahuje velmi mnoho prvků těžších než vodík a helium, které astronomové souhrnně označují jako "kovy". "Protože hvězda je bohatá na kovy, domníváme se, že vznikla nedávno v podobné oblasti, jaké existují poblíž galaktického centra," říká Warren Brown. Méně než 80 miliónů roků potřebovala na to, aby překonala vzdálenost od středu Galaxie až na její periferii.

Gravitace Galaxie není schopna zastavit pohyb této hvězdy. Podobně jako jsou kosmické sondy vypouštěny ze Země, byla tato hvězda "vypuštěna" z galaktického středu a uvedena na dráhu, která ji bude trvale vzdalovat od naší Galaxie. Do svého rodiště - Mléčné dráhy - se již nikdy nevrátí.

Zdroj: spaceflightnow a spacenews.ru

Pár vteřin před C2

Bailyho perly těsně před začátkem úplné fáze.