Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  Hvězda v Orionu se nečekaně zmenšuje

Hvězda v Orionu se nečekaně zmenšuje

Betelgeuse
Nejen vzdálené galaxie a exotické objekty, ale i zdánlivě obyčejné hvězdy dokáží vědcům zamotat hlavu. To je i případ astronomů z univerzity v Berkeley, kteří pozorují hvězdu Betelgeuse na observatoři Mt. Wilson v USA. Nejjasnější hvězda souhvězdí Orion se totiž neustále zmenšuje.

Betelgeuse-1.jpg
Dlouhodobé měření infračerveného záření hvězdy provádí vědci od roku 1993. Speciální metodou interferometrie světla ze čtyř dalekohledů dokáží přímo měřit průměr hvězdy. Mají to ulehčené tím, že Betelgeuse je obří hvězda. Kdybychom ji dali místo našeho Slunce, bude okraj hvězdy sahat až k Jupiteru. Ukázalo se ale, že průměr hvězdy se za posledních 15 let zmenšuje, a to stále rychleji. Rozměr Betelgeuse je teď o 15 % menší, než byl v roce 1993.

Protože žádná jiná dlouhodobá systematická měření průměrů hvězd neexistují, je Betelgeuse první a jediná, u které bylo toto prapodivné chování zjištěno. Hvězda z Orionu je navíc známá tím, že periodicky mění svou jasnost, řadí se mezi tzv. pulzující proměnné hvězdy. Trvá něco přes rok, než proběhne celý cyklus poklesu a zase růstu jasnosti. Zajímavé je, že současné smršťování Betelgeuse nemá žádný vliv na její změny jasnosti. Vysvětlení smršťování hvězdy je tedy zatím skutečnou záhadou.

Zdroj: The Astrophysical Journal Letters

Meteor z roje Geminid

Geminida na oblačné obloze nad hřebenem Železných hor. Exp. 15 s, ISO-3200, f/3,5.