Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  Hvězda v Orionu se nečekaně zmenšuje

Hvězda v Orionu se nečekaně zmenšuje

Betelgeuse
Nejen vzdálené galaxie a exotické objekty, ale i zdánlivě obyčejné hvězdy dokáží vědcům zamotat hlavu. To je i případ astronomů z univerzity v Berkeley, kteří pozorují hvězdu Betelgeuse na observatoři Mt. Wilson v USA. Nejjasnější hvězda souhvězdí Orion se totiž neustále zmenšuje.

Betelgeuse-1.jpg
Dlouhodobé měření infračerveného záření hvězdy provádí vědci od roku 1993. Speciální metodou interferometrie světla ze čtyř dalekohledů dokáží přímo měřit průměr hvězdy. Mají to ulehčené tím, že Betelgeuse je obří hvězda. Kdybychom ji dali místo našeho Slunce, bude okraj hvězdy sahat až k Jupiteru. Ukázalo se ale, že průměr hvězdy se za posledních 15 let zmenšuje, a to stále rychleji. Rozměr Betelgeuse je teď o 15 % menší, než byl v roce 1993.

Protože žádná jiná dlouhodobá systematická měření průměrů hvězd neexistují, je Betelgeuse první a jediná, u které bylo toto prapodivné chování zjištěno. Hvězda z Orionu je navíc známá tím, že periodicky mění svou jasnost, řadí se mezi tzv. pulzující proměnné hvězdy. Trvá něco přes rok, než proběhne celý cyklus poklesu a zase růstu jasnosti. Zajímavé je, že současné smršťování Betelgeuse nemá žádný vliv na její změny jasnosti. Vysvětlení smršťování hvězdy je tedy zatím skutečnou záhadou.

Zdroj: The Astrophysical Journal Letters

38. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 19. 9. do 25. 9. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti, projde kolem Aldebaranu. Večer je velmi nízko na západě Venuše a na jihozápadě jsou Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Na ranní obloze můžeme před svítáním pozorovat kužel zvířetníkového světla do něhož před východem Slunce stoupá planeta Merkur. Ke startu se připravuje tříčlenná posádka, kterou by měl vynést v pátek Sojuz-MS2 na cestu k ISS. Začíná astronomický podzim.