Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  Jasná nova v souhvězdí Delfína

Jasná nova v souhvězdí Delfína

Nova Delphini 2013. Autor: Miroslav Lošťák
Nova Delphini 2013.
Autor: Miroslav Lošťák
Roztomilé drobné souhvězdí Delfína si pro pozorovatele oblohy na polovinu srpna připravilo příjemné překvapení. 14. 8. letošního roku se blízko hranic souhvězdí Delfína, Lišky a Šipky rozzářila jasná nova. V tomto ročním období se nám tato oblast oblohy představuje každý jasný večer vysoko nad jihem. Jasnost nové hvězdy se zprvu pohybovala těsně pod hranici viditelnosti neozbrojenýma očima, ale velice rychle limit 6. mag překročila a odhady z noci z pátku na sobotu hovoří až o jasnosti 4,5 mag. Takže pokud máte k dispozici dobrou vyhledávací mapku není problém se na novou hvězdu podívat sebemenším dalekohledem, a pokud jste na dostatečně tmavém místě, nemusíte už užívat ani žádný přístroj a stačí oči.

Nova Delphini 2013. Autor: Antonín Hušek
Nova Delphini 2013.
Autor: Antonín Hušek
Novu objevil japonský astronom Koichi Itagaki na snímku pořízeném v noci ze středy na čtvrtek. Svůj objev ohlásil prostřednictvím centra astronomických telegramů kolem 18. hodiny UT 14. srpna. Všiml si totiž, že na jeho záběru z předešlé noci jedna hvězdička chybí. Ve zmíněném telegramu se uvádí, že Koichi Itagaki snímky získal zrcadlovým dalekohledem o průměru 180 mm, v jehož ohnisku byla umístěna CCD kamera. Jeho pozorování bylo následně potvrzeno pozorováním 60cm teleskopem a současně byl proveden odhad jasnosti (6,3 mag).

Detailně byla také prozkoumána fotografie z předešlého dne s meznou jasností objektů 13,0 mag, na které skutečně nova nebyla ještě objevena. Od tohoto okamžiku začaly přibývat další a další odhady vývoje jasnosti. Už po několika hodinách bylo zřejmé, že nova průběžně zvyšuje svoji jasnost. Maximálního jasu Nova Delphini 2013 docílila kolem poledne 16. srpna a nyní již zahájila pokles své jasnosti.

Nova v Delfínovi. Autor: Jimmy Westlake.
Nova v Delfínovi.
Autor: Jimmy Westlake.
Byly také stanoveny přesné souřadnice novy Del 2013 nezbytné pro její snadné vyhledávání s hodnotami: AR 20h 23m 30,73s; decl. +20° 46' 04,1". Jak už bylo řečeno, nova se nachází v severní části souhvězdí Delfína, blízko průsečíku hranic souhvězdí Delfína, Šípu a Lišky. Pouhých 0,7° jihozápadně od ní se na oblohu promítá planetární mlhovina NGC 6905. V literatuře je také označována názvem Blue Flash Nebula (modrý blesk). Její jasnost je 12 mag. Podstatně jasnějším obdobným objektem je pak sice vzdálenější, ale přesto stále blízká planetární mlhovina Dumbbell – Činka (M27). Polohu novy si můžete prohlédnout na fotografické mapce, na níž je vyznačena modrým kolečkem.

Poznámka redakce: Nejnovější snímky (nejen) novy najdete v automatizované galerii čtenářů.

Mliecna Draha z Chopku