Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  Jsou hvězdy "šišaté"?

Jsou hvězdy "šišaté"?

Regulus.jpg
Po desetiletí vědci pozorovali, že Regulus (nejjasnější hvězda v souhvězdí Lva) rotuje mnohem rychleji než naše Slunce. Astronomové nyní vědí daleko více o "hvězdném kotoučku" díky soustavě 6 dalekohledů s optickým a infračerveným interferometrem na Mt. Wilsonu v Kalifornii (CHARA - Center for High Angular Resolution Astronomy).

Regulus s rovníkovou rychlostí přesahující 1,1 miliónů km za hodinu a průměrem 4,2krát větším než Slunce, je nápadně širší v oblasti rovníku, což je mezi hvězdami vzácnost, říká astronom Hal McAlister ze státní univerzity v Georgii (USA) a ředitel CHARA (Center for High Angular Resolution Astronomy). Kdyby se Regulus roztočil jen o 10% více, tak by se sám roztrhl, což podle vědců je nepravděpodobné. (Pro srovnání - rovníková rychlost našeho Slunce je 7.242 km/h.)

Kromě zploštělého tvaru má Regulus ještě jednu zvláštnost, která byla zatím pozorována pouze u dvojhvězd. Regulus je jasnější na pólech než na rovníku. Vlivem rovníkového rozšíření hvězdy vzniká podle McAlistera "gravitační tmavnutí". V rovině rovníku klesá gravitace a následně se snižuje i teplota. Ačkoliv Regulus svítí téměř 350krát více než naše Slunce, vědci zjistili, že teplota na pólech hvězdy je 15.100°C, zatímco na rovníku jen 10.000°C. To způsobuje, že hvězda je asi 5krát jasnější při pohledu k pólu než na rovník. Navíc osa Regula je vychýlena o 86°.

McAlister řekl, že studium Regula je teprve počátek práce se soustavou dalekohledů CHARA. "Doslova máme tisíce dalších cílů pro budoucí studium." Ještě dodal, že po prostudování mladého a horkého Regula by se rád zaměřil na chladnější, starší hvězdy.

Na obrázku je znázorněn počítačový model Regula (vlevo) a jeho srovnání se Sluncem (vpravo dole).

Zdroj: www2.gsu.edu a www.space.com

7. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 2. do 19. 2. 2017. Měsíc bude po úplňku. Planeta Venuše a nedaleký slabší Mars zdobí večerní jihozápadní oblohu. V druhé polovině noci a ráno je pěkně viditelný Jupiter. Na ranní obloze je také Saturn. Kometa 45P byla v první únorové dekádě vidět jen obtížně, uvidíme, zda si ji vůbec prohlédneme po úplňku na obloze pozdně večerní. Podíváme se ještě na komety 2P a 73P. Slunce i přes nízkou aktivitu nabízí drobné skvrny. Pokračujeme v nabídce 100 pozorování: Sirius B, Venuše, planetka Irene, galaxie M81 a M82. SpaceX na přestavěné floridské rampě chystá statický zážeh a posléze i start rakety Falcon 9 s lodí Dragon k ISS. Startují také silná evropská a indická raketa.

Geostacionárne družice

18.02. 2017; 18:57 SEČ; Tesárske Mlyňany; Canon 400D+Pentacon auto MC 135/3.5 (M 42 objektív). Expozícia 2min, ISO 800. Názvy družíc ASTRA v smere hodinových ručičiek.